Zoeken

Eriks column: MV-JR-59

26 februari 2010

Over deze handelaar heb ik al menig column geschreven. Ook nu weer. Deze keer zal ik hem nog niet met naam noemen maar de volgende keer is het wel raak. Met name de kilometerstanden zijn niet heilig bij hem. Ook het RDW heb ik deze keer weer op een foutje kunnen betrappen.

Het gaat om een BMW R1150GS Adventure welke geïmporteerd is uit Engeland. De motor is in 2003 geassembleerd en in dat jaar ook voor het eerst op kenteken gekomen. Laten we beginnen met het kenteken want daar staat het foutje RDW in. De elfde positie van het framenummer is namelijk een Z terwijl er op het kenteken een 2 staat. Heb je enig verstand van motoren dan weet je dat op die positie bij BMW altijd een letter staat en geen cijfer, opletten dus daar bij het RDW a.u.b.

Met 30.000 mijl op de teller vallen er gelijk al een paar dingen op. Zo is de achterremschijf al versleten, hum wel vroeg, heeft het achterwiellager speling en ook de lagers van de eindaandrijving zitten nogal ruim in hun jas. 000_1505c.jpgBovendien komt er nogal wat olie uit de cardan tunnel druppelen, vermoedelijk is de kering van de versnellingsbak lek. Ook zijn er van beide voetsteunen bouten van de schetsplaten afgebroken, niet geheel ongevaarlijk lijkt me.

Bij controle van de motorbloknummers blijkt het motorblok van de 22e week 2004 te zijn. Dit is de meest zuinige BMW geweest ooit want het eerste halve jaar is er zonder motorblok mee rond gereden. Of zal het motorblok na ernstige mishandeling of schade gewoon vervangen zijn? Hoop niet dat fanatieke groen links aanhangers nu ernstig teleurgesteld zijn. Wat ook opvalt, en dat kan echt iedereen zien, is het feit dat deze GS aan de linkerkant in de brand heeft gestaan. Van de tank is de verf afgebladderd en alle plastic onderdelen zijn in meer of mindere maten gesmolten.

Nu kun je zeggen “wie koopt er nou een motor die in de brand heeft gestaan”? Frans de huidige eigenaar dus. Hij is iemand die zeer goed van vertrouwen is en heeft zich laten overhalen om dit pracht motortje te kopen welke van een oud vrouwtje is geweest en waar vandalen brandje op wilden gaan stichten. Aannemelijk verhaal toch? Het ergste moet echter nog komen met de proefrit. Voor ik weg kan rijden word ik bijna van de stoep gereden door de onophoudelijke stroom auto’s die voorbij razen. Het zou verboden moeten worden, of nog beter een prijs per kilometer betalen lijkt me ook een goed idee. Na invoering ervan langzaam de prijs omhoog schroeven naar eenzelfde niveau als de huidige benzineprijs, dat zal ze leren die vervuilers. Maar laten we deze discussie maar een andere keer voeren want daarover ben ik nog lang niet klaar.

Eerst gaan we fijn een stukje proefrijden. Hé dat is gek ik kom lang zo snel niet weg als met een vergelijkbare R1150GS met twin spark. Het lijkt wel of ik de helft van het vermogen mis. Of ligt het aan de koppeling die slipt als een eerstejaars skiër, die vergeeft op zoek naar remmen, van de zwarte piste af komt suizen. Beide is het geval. Vermoedelijk zijn er twee bobines kapot waardoor de 1150 boxer het met één pit per cilinder moet doen, en dat kost vermogen. Nog knap dat het blok zelfs in deze toestand nog door de koppeling heen gaat. 30.000 mijl?

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.