Eriks Column: MV-HB-05
Ik ben opgegroeid met de leer dat het gevaar uit het oosten komt. Dat zij net zo bang voor ons waren bleek wel uit de bouw van de muur. Sinds het omvallen van dat bouwsel en de laatste ontwikkelingen ben ik er steeds meer van overtuigd geraakt dat het gevaar nu uit het westen komt en dat zij, onze vroegere zogenaamde vijand, terecht bang waren voor ons.
Afgedankte rommel waar een dealer of schimmige handelaar zijn vingers niet meer aan wil branden word vrolijk door een stel vage figuren in busjes met buitenlandse kentekens voor twee geeltjes opgehaald. Voor alle Euro liefhebbers bedoel ik daarmee natuurlijk dat Mickey Mouse biljet met het getal 50 erop. Ik wil niet meteen als een sentimentele oude zak overkomen maar ik ben alleen van mening dat niet elke verandering een verbetering is. Zo leek vroeger de wereld een stuk stabieler te zijn, in ieder geval was het duidelijk waar de vijand vandaan zou komen, maar dit geheel terzijde. Die gelukzoekers in busjes nemen alles mee waar jij en ik niet meer mee zouden durven te rijden.
In Verweggistan doen ze dat blijkbaar nog met veel plezier en houden zo het dodental in het verkeer lekker hoog. Wij hoeven niet bang te zijn voor hun zooi want wie wil er tegenwoordig nog op een afgedankte Dnepr of Jawa rijden. Onze markt word tegenwoordig overspoeld door vrachtwagen ladingen vol met motoren welke afkomstig zijn uit Engeland. Nu hadden de Britten vroeger al het motto “als het werkt moet je ervan af blijven” en volgens mijn houden ze die slogan nog steeds in ere. Een Duitser pleegt keurig zijn regulieren onderhoud en laat dat aftekenen in het daarvoor bestemde boekje. Een Engelsman rijd door totdat het stuk gaat en laat het dan repareren. Onderhoud? Boekje?
Een mooi voorbeeld is Marcel. Hij kan voor weinig een YZF-R6 overnemen van een kennis. Motor is van 2005, import 2009, heeft
Laten we maar even het schadebedrag gaan uitrekenen aan de hand van onderdelen prijzen. Topkuip 295,-, kuipframe 361,-, rechter zijkuip 360,- rechter onderkuip 266, koplampunit 619,- bovenkant teller 131,-. Nu ga ik ervan uit dat de linker zijkuip gerepareerd kan worden evenals de vorkkering. Blijft over het stukje schroefdraadprofiel wat van het frame is afgebroken. Dit zal door een kundig persoon gelast en hersteld moeten worden wat ook de nodige centen gaat kosten.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.