Zoeken

Eriks column: MV-37-DP

24 oktober 2008

Het kenteken boven deze column staat er niet voor niets. Hiermee probeer ik jullie als lezers te waarschuwen voor deze specifieke motor. In dit geval is het geen echt wrak, net als de MH-GZ-56 overigens die deze column deelt. Beide motoren zijn al gekocht door de huidige eigenaar maar waren wellicht niet gekocht als er vooraf was gekeurd.

Alle twee zijn ze aangeschaft bij een vestiging van Motoport. Nu hoop ik niet dat zij al hun 2ehands motoren zo afleveren als deze twee. De MV-37-DP is een Honda ST1100. Voor aflevering wil de kersverse eigenaar dat de motor gekeurd wordt door mij. Men probeert hem er nog van te overtuigen dat dat niet nodig is want: “Er worden hier alleen maar goede motoren verkocht”. Op de middag voor aflevering kan ik alsnog langs komen. Daar word ik verder geholpen door de monteur die de afleverbeurt heeft gedaan. Vrij snel ontdek ik al wat extra kostenposten. Er zit een slag in de linker voorremschijf, goed voor € 418,- . Versleten balhoofdlagers, incl. montage ongeveer € 150,-. Achterschokdemper lek, kosten € 350,- voor de demper alleen. MV-37-DP.jpgTwee doorgeroeste uitlaatdempers, het voorste deel is reeds vervangen voor een RVS exemplaar. Beide dempers in doos komen op € 920,-. Deze Honda is geen wrak maar als je beweert dat je goede motoren staat te leveren dan moet je dat ook nakomen.

Het tweede exemplaar komt bij een ander Motoport vestiging vandaan en is een Kawasaki ZR7S. Huidige eigenaar gebruikt de motor intensief voor woon-werk verkeer. Zelf is hem al opgevallen dat de ketting niet zo fris meer is en heeft daar de verkoper op aangesproken. Die beweert echter dat er met de ketting & tandwielen niets aan de hand is. Ik ben een andere mening toe gedaan want de set is wel degelijk versleten, bij elkaar ongeveer € 350,-. Ook bij deze motor zijn de balhoofdlagers versleten, waardoor de motor nauwelijks de bocht om te krijgen is als zal blijken tijdens de proefrit. Beide voorremschijven zijn al een hele tijd geleden versleten. Beide remschijven meten rond de 3,65 mm. terwijl de slijtagelimiet ligt op 4,00 mm. Dit viel mij al op toen ik de straat in kwam lopen dus verwacht ik dat een dealer dat ook zal kunnen zien. Zij gaven echter als commentaar achteraf dat het hun niet was opgevallen, ben benieuwd of ze ook folders in braille uitgeven. Afijn een kostenpost van € 430,- voor beide remschijven en € 80,- voor twee setjes remblokken. Bovendien staat het oliepeil laag en komen er blauwe rookpluimpjes uit de uitlaten tijdens de proefrit. Dit duidt op een verbruik van motorolie en zal in de toekomst garant staan voor een pittige reparatierekening.

Inmiddels weet ik van de laatste eigenaar dat hij niet zo snel meer een motor bij Motoport zal kopen. Ik hoop alleen maar dat dit geen alledaagse praktijk is bij deze keten van motorzaken.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.