Eriks column: MT-GH-49
Over deze handelaar heb ik het wel eens vaker gehad. Deze keer laat hij zijn onkunde zien en ga ik de beste man met naam en toenaam noemen. Begrijp me goed het is niet mijn bedoeling om iemand de grond in te schrijven maar wel om iedereen scherp te houden.
Motorrijden is enorm leuk maar helaas niet zonder enig gevaar. Veiligheid en vertrouwen in je dealer is daarom van het grootste belang. Mark heeft bij Motorcentrum Friesland te Wommels een 96er TDM850 gekocht. Op de teller staan 42500 kilometers. Zijn klacht is dat de motor zo slecht loopt en nog veel slechter wil starten. Daar kom ik zo nog op terug laten we eerst maar eens naar de rijwieltechnische gebreken gaan kijken. Voorremmen komen niet vrij en met enige aandrang krijg ik de blokken los van de remschijven. Nu valt meteen op dat de linker remschijf krom is en blijkt na meting de rechter remschijf versleten te zijn. Op de balhoofdlagers zit flink wat speling en is dus lange tijd ongecontroleerd gebleven. Aan de achterkant blijkt de band zo glad als een babyhuidje te zijn, altijd leuk als het regent. Bovendien hangt de ketting veel te slap waarbij de uitlaat word geraakt en zijn de transmissiedempers in de naaf al lang versleten.
Verder kom ik nog een lekkage van koelvloeistof tegen bij een aansluiting van een slang naar een pijp. Sporen van schade zijn rijkelijk aanwezig. Er zit zelfs een deuk aan de linkerkant in de hoofdbalk en er zijn delen van het frame overgespoten met een spuitbus. Als ik de motor tot leven wil wekken krijg ik al de waarschuwing dat dit toch niet gaat lukken. Mark heeft gelijk want de startmotor draait zonder tegendruk de krukas in het rond. Mijn vermoeden dat het wel eens aan de compressie kan liggen word bevestigd als ik de druk ga meten. Cilinder 2 komt niet verder dan 5,25 bar en nummer 1 houd het al gezien bij 3,0 bar. Zelfs voor een koude motor is dit veel te weinig. Een gezond blok zal koud rond de 9,0 moeten kunnen persen. Dan krijg ik het verhaal van Mark te horen dat hij de motor al drie keer ter reparatie heeft aangeboden bij Motorcentrum Friesland. De eerste keer zouden de bougies de boosdoener zijn geweest en dus vervangen zijn.
Bij de tweede “poging” gaf men de schuld aan de carburateurs waarna deze zijn gereinigd en als extra service het luchtfilter schoongemaakt zou zijn. De derde en laatste reparatie zou wel erg ingrijpend zijn geweest. De kleppen bleken namelijk niet goed te zijn en zijn dus allemaal vervangen. Ho wacht eens even je zult bedoelen gesteld want dat hoor je namelijk te doen rond de 42.000 km. bij Yamaha vijfklepskoppen. Nee ze zijn echt VERVANGEN. Nou vervangen zijn ze niet want dat kan ik zien aan de pakkingen dus dat is zeker een l*l verhaal. Het is wel veilig om te concluderen dat de kilometerstand niet klopt, dat het motorblok redelijk versleten is en dat het Motorcentrum in Friesland weinig verstand heeft van motoren.
Deze conclusie baseer ik niet alleen op deze motor maar op vele eerder gekeurde motoren die daar vandaan zijn gekomen. Wellicht is fietsenmaker iets voor hem, als hij het dan verprutst dan val je tenminste niet zo hard.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.