Eriks column: MS-69-LJ
Die hebberigheid gaat ook op voor 2ehands artikelen. Bart is voornemens een Honda PC800 Pacific Coast, in de volksmond beter bekend als tupperware of kliko op wielen, te kopen. Deze particulier aangeboden Honda is van 1989, geïmporteerd in 1993 en heeft volgens de teller 18.388 miles afgelegd, maar dat moet je meteen maar vergeten want daar klopt geen ene moer van. Vraagprijs lag aanvankelijk iets boven de € 1000,- maar is gezakt naar € 750,-. Dat zelfs dit bedrag nog te hoog is komt tijdens de keuring haarfijn weer naar buiten.
Het feest begint al meteen. Van zijn plek duwen gaat zeer moeizaam, resultaat van blokkerende voorremmen. Zou eigenlijk niet mogen want remschijven en remblokken zijn rijkelijk gesmeerd door voorvorkolie welke uit beide vorkpoten gutst. Ondanks de extra oliekoeling is de rechterremschijf gescheurd en dat is jammer want de slijtagelimiet is nog niet bereikt. Bij de banden zijn de omstandigheden iets gunstiger maar brengt geen reden tot juichen. Om de voorkant ligt een oud Dunlop bandje. Achter zit er weliswaar een jongere band omheen maar van een merk welke zo slecht van kwaliteit is dat de fabrikant de gehele productie exporteert. Nu ik toch onder de motor lig kan er meteen een blik geworpen worden op de uitlaat, en die is niet best. Het hele systeem staat stijf van de roest en dat is vreemd want het motorblok doet zijn best om de uitlaat rijkelijk met olie te conserveren. Helaas is het kwaad al geschied. Waar de uitlaatbocht de middendemper in gaat is het fout gegaan. Met uitlaatkit is een optimistische geest aan de slag gegaan, maar de werking daarvan is meestal maar van korte duur.
Aan de oppervlakte is er ook al het een en ander mis. Scheuren in de kuipdelen, barsten in diverse lampglazen, verlichting die het niet doet (op het grootlicht na), een accu die rijp is voor recycling en dat terwijl de spanningsregelaar toch echt alle spanning van de dynamo zonder enige regeling door laat gaan (wat dus niet mag). Om de laadspanning te meten moet het motorblok draaien en ook daar gaat het mis. Ondanks de isolatie rondom het motorblok komt er een onheilspellend getik achter vandaan. Ik waag me aan een hele korte proefrit daar ik bang ben dat het motorblok elk moment kan vast lopen. Tel ik de reparatiekosten bij elkaar op dan kom ik al gauw aan een bedrag van zo rond de € 1.555,- . Set banden, revisie van het motorblok, diverse lampglazen en de elektrische bedrading repareren zijn daarin nog niet meegerekend. Deze eerste reparatieschatting overstijgt het aankoopbedrag al met 100% wat dus betekent dat deze motor economische gezien nog maar één kant op kan en dat is richting de sloperij.
Goedkoop wordt duurkoop, denk daar eens aan bij je volgende aanschaf.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.