Zoeken

Eriks column: MP-DB-53

21 augustus 2012
De motor waar ik het deze keer voornamelijk over wil hebben ken ik. Durf zelfs te zeggen dat meerdere mensen deze motor kennen. Ik heb er zelfs ooit eens balhoofdlagers van vervangen. Nee het is geen klant van me, om onafhankelijk te blijven sleutel ik namelijk niet aan motoren van klanten.

Dit is de Cagiva Raptor van niemand minder dan onze eigen Vincent. Tenmiste… was, een paar jaar geleden heeft hij zijn Cavia, zoals ooit een bevriend dealer de Cagiva’s steevast noemde, geruild voor de Amerikaanse pick-up truck waar hij nu mee rijdt. Een paar weken geleden krijgt Vincent plots een e-mail van iemand die zijn ex-motor op Marktplaats heeft zien staan. Opvallend is dat er nu een kilometerstand van 12.000 wordt vermeld terwijl Vincent er erg zeker van is dat zijn oude Raptor al op 56.000 km. stond bij verkoop. IMG_7009cVincents tipgever vraagt nog even na bij de verkoper en deze komt met een wazig verhaal dat dus totaal uit de grote duim gezogen is. In dit geval nogal dom want Vincent heeft bij ons meermalen een stukje geschreven over zijn Cagiva dus het echte verhaal is zo terug te vinden. Zolang tellerstanden terugdraaien nog geld oplevert zal het gedaan worden, opletten dus.

Niet minder wazig is de bij HP motoren gekochte Fireblade uit 2004. Als de huidige eigenaar bij mij is voor een garantiekeuring blijkt dat het frame van 2005 is terwijl alle kuipdelen van begin 2004 zijn. Bovendien zijn beide stuurslotogen op het frame uitgebroken, wat betekent dat de motor ooit gestolen is geweest of in ieder geval een poging tot heeft ondergaan. Op een paar kleine dingen na staat de Honda er technisch wel goed bij. Wanneer ik dieper ga graven dan stuit ik op het feit dat de kleur, welke volgens de huidige kleurcode moet kloppen, niet de originele code is van de motor. Ze hebben dus iets uit te leggen in Eemnes. Jongens, bellen hoeven jullie me niet want het verhaaltje kan ik zelf ook wel bedenken. Zo ingeruild, wij wisten het ook niet, kan een vroege 2005er zijn met het kenteken op eind 2004, etc. Maar waarom kom ik altijd op dezelfde adressen dit soort dingen tegen. Als ik de info kan krijgen en zie dat er dingen niet in de haak zijn kunnen jullie dat toch ook? Laat zo’n ding dan voorbij gaan als je weet dat er gezeur van gaat komen.

Tot slot wil ik nog even een klein oproepje doen aan klanten van Divmo motoren. Zijn jullie, of is een van jullie, misschien afgelopen maanden voor een reparatie daar geweest om vervolgens te horen te krijgen dat de werkplaats dicht is vanwege vakantie? Denk het niet, maar ik wil het even zeker weten want die smoes hebben ze namelijk gebruikt bij een klant van me die daar een Varadero wilde kopen. In eerste instantie was een keuring geen enkel probleem maar later bleek dat ik niet welkom was omdat de werkplaats dicht is. Daar mijn klant de motor graag voor zijn vakantie wilde hebben deed hen niks, dicht is dicht. Deal is dus op niets uitgelopen, lose-lose situatie voor drie partijen. Voor volgende keer heb ik al twee wrakken gevonden waar je met gevaar voor eigen leven niet mee wilt rijden. U bent bij deze weer gewaarschuwd.

PS. Op mijn facebookpagina kun je eeuwige roem winnen.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.