Zoeken

Eriks column: MN-XD-46

27 augustus 2009

Een Yamaha R1 uit 2000 met 3.911 kilometers op de teller die voor € 1.500,- onder de huidige marktwaarde word aangeboden lijkt haast te mooi om waar te zijn. Maar is het dat ook? Henk denkt van wel want de R1 staat al bij hem in de garage, gelukkig heeft hij nog niet betaald.

De eerste aanblik is er één vol van verbazing. Benzinetank en kuipdelen zijn namelijk paars van kleur terwijl het frame een rare groen/grijze kleurstelling heeft. Paars is bij jongere modellen van toepassing terwijl de tint van het frame nog niet bedacht is door Yamaha. Hier houd het echter niet bij op want bij de controle van het framenummer stuit ik op een hele rij XXXXXen die over het framenummer heen zijn geslagen. Het RDW heeft, om wat voor een reden dan ook, het nummer verplaatst naar het achterframe. Navraag leert me dat dit gebeurd als het voertuig gestolen of totalloss is geweest. Van dat laatste zijn dan ook zat sporen terug te vinden.

Na verwijdering van het zadel is goed te zien dat door het gewicht van de accu het spatbord naar beneden doorhangt. Dat is niet gek want het spatbord zit vol met scheuren. Bijna alles wat ik los maak is beschadigd geweest. Kuipdelen komen afwisselend van een rode en blauwe donorfiets. Zelfs de benzinetank is aan de onderkant al eens open gemaakt. Waarschijnlijk om van binnenuit te kunnen uitdeuken. 000_1358c.jpgDe typische kleur van het frame heeft een oorzaak. Het subframe, wat bij dit type een geheel is met het hoofdframe, is bij de aansluiting onder de benzinetank aan beide kanten gelast. Helaas gaat het metaal op beide lassen weer scheuren. 1eklas knoeiwerk dus.

Zelfs de uitlaat is er niet zonder beschadigingen aan ontkomen. Aan wielzijde zit een joekel van een deuk, uitlaatgassen kunnen dan ook via de nooduitgang de demper verlaten. Iets eerder gaat het ook al fout want de EXUP klep is verdwenen evenals de aansturing ervan, dan heb ik het over de servomotor en bekabeling. Laten we ook maar eens naar het technische gedeelte gaan kijken. De voorremmen komen niet vrij zodat het wiel meer stil staat dan rond draait. Van het achterwiel zijn de lagers aan vervanging toe. Koelvloeistof heeft deze R1 schijnbaar niet nodig daar het reservoir leeg is. De dynamo geeft veel te weinig stroom af, 12,8 volt is toch echt te weinig om de accu vol te houden. Zelfs het slotje voor het duozadel ontbreekt.

Met de mededeling dat de huidige eigenaar deze motor over het circuit heeft gejaagd ben ik benieuwd naar het stuurgedrag. De eerste meters maken op een negatieve manier indruk op me. Als het wat harder gaat lijkt dat over te gaan in neutraal maar tijdens het remmen krijg ik het gevoel alsof het voorwiel onder de motor uit wil schuiven. Niet echt het ideale gedrag voor op het circuit of op de straat. Bijkomend voordeel is het ratelen, wat gepaard gaat met trillingen, als er vanuit een laag toerental word geaccelereerd. Terug in de garage leggen we een lange lat naast het achterwiel. Links zit er tussen achter- en voorwiel een verschil van 1 bezemsteel. Rechts loopt dit op tot iets meer dan 2 bezemstelen. Die 3.911 kilometers zijn dus met een nieuwe teller afgelegd ipv de originele.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.