Zoeken

Erik's Column: MN-LN-60

1 september 2010

Rens wil het iets rustiger aan gaan doen. Komende van een Hayabusa is hij op zoek naar een GSX-R1000. De eerste reis gaat naar Heinenoord, dicht in de buurt van het voormalige Suzuki hoofdkwartier. Daar staat een 05er met 26.620 km op de teller.

De eigenaar van de motor is met een vriend een zelfde motor aan het ombouwen tot sprinter, of iets wat daar voor door moet gaan. Het te keuren exemplaar is zwart gespoten en staat nogal schuin t.o.v. een normale GSXR. Als Suzie eenmaal buiten in het daglicht staat vallen er meteen nog meer dingen op. Zo is de achterband van het type breed, breder, breedst, welke duidelijk bedoelt is voor sprinten en niet voor sportief bochten rijden. Scheuren in diverse kuipdelen zoals het voorspatbord en beide zijkuipen geven al aan hoe er met deze GSXR is omgegaan.

Wanneer ik de oorzaak wil bekijken van de hellingshoek die de GSX in stilstand maakt stuit ik op twee dingen. Allereerst is de zijstandaard ingekort en ten tweede ontbreekt er een behoorlijk stuk kuipwerk, wat normaal gesproken achter de jiffy hoort te zitten. Het commentaar daarbij is dat dat altijd afbreekt bij GSXen. Deze smoes is al net zo slecht als het kuipdeel. Gaan we technisch wat dieper kijken dan komen er best wel wat rare dingen naar boven, 7-5-10c.JPG Geen foto van de slechte fiets dit keer, maar wel van de goede die uiteindelijk bij de dealer werd gekocht. die volgens de eigenaar allemaal zo horen en of waar hij het bestaan niet van af wist. Er bestaat een smoezen-boekje waarin politiemensen de meest gehoorde excuses hebben opgeschreven, deze verkoper kan daar best nog wel wat bij bedenken.

De lijst met gebreken is best aanzienlijk. Daar gaan we: speling in de voorwiellagers, beide voorvorkkeringen zijn lek, ketting staat zo strak dat André Rieu er met gemak een leuk deuntje op kan spelen, oliepeil is niet waar te nemen zo laag net als de koelvloeistof overigens want er zit bijna geen druppel meer in. Allen in de radiateur zelf zit nog een klein laagje vloeistof wat overigens geen koelvloeistof is maar kraanwater. Mist er een koplampoog voor de bevestiging ervan. Zitten er, met de tank opgeklapt, twee behoorlijke deuken in de tank. Zijn er behoorlijk wat bouten los, zoals die van het koppelingdeksel, motorblok bevestiging bouten en zijn de borgplaten voor de achterbrug bout mishandeld.

Tevens is er aan de rechterkant van de framebalk een schroef doorheen geboord welke aan de binnenkant op een haar na de bedrading mist. Deze bout is aan de buitenkant van het frame netjes afgeslepen om niet al te veel op te vallen. Echter ontgaat mij het nut of functie van dit stukje huisvlijt. Volgens de verkoper is dit origineel Suzuki, ja hoor en de wereld is zeker plat. Bijna onnodig om te melden dat het motorblok zo ziek als een hond is. Veel mechanische bijgeluiden en maar op 3 à 3 ½ cilinder draaien. Rens houdt het voor gezien, hij weet genoeg. Een paar weken later sta ik namens Rens bij Honda dealer Motor Oost een zelfde GSXR1000 te keuren. Dit exemplaar is in een prima staat en gek genoeg ontbreken daar al die standaard Suzuki elementen zoals een bout door het frame, ontbrekende stukken kuip, etc. Hum, ik raak er helemaal van in de war. Zoals een klant van me eens tegen me zei: Liever gekeurd dan een hele dure beurt. Daar wil ik nog aan toevoegen: Ga niet voor de goedkoopste fiets op internet want het heeft een oorzaak dat die zo goedkoop is.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.