Eriks Column: ML-ZD-53
Sommige punten op mijn checklijst lijken een formaliteit te zijn. Zo vraag ik altijd naar instructieboekjes, reservesleuteltje, onderhoudsgegevens en de kentekenpapieren. Van de boekjes en onderhoud is vaak geen snipper meer terug te vinden. Ben al blij als er nog een extra sleuteltje bij zit. Kentekenpapieren zijn er altijd, in welke vorm dan ook.
In het geval van deze GL1200 was het kentekenbewijs niet bij de motor zodat ik die later heb moeten opvragen. Dat komt omdat de motor gekocht is bij een Goldwing specialist en nu ter reparatie staat bij een andere Goldwing specialist. Laten we deze twee maar even markeren als G-A, zijnde verkoper, en G-K, de reparateur. Goed opletten want het kan verwarrend worden. Namens de eigenaar ga ik naar G-K om de GL1200 te controleren, hij is namelijk niet blij met de technische staat waarin de Honda is afgeleverd door G-A.
Daar kan ik hem geen ongelijk in geven. Remvloeistof is nodig aan vervanging toe zo ook de achterremschijf die onder de slijtagelimiet zit. Banden zijn niet veel beter. De voorband is versleten terwijl de achterband zijn ouderdom rimpels laat zien, daar zijn geen nachtcrèmes voor. Versleten balhoofdlagers en een lekkende voorvorkkering maken het er ook al niet beter op. Beide stofhoezen voor de achterste schokdempers zijn totaal vergaan. Deze hoezen zijn belangrijk omdat zich daar tijdens het rijden veel stof ophoopt waardoor een overmatige slijtage aan de schokdempers word veroorzaakt. Aangezien de motor opgebokt staat zonder wielen, daar G-K met het onderhoud bezig is, is een proefrit niet mogelijk.
Starten kan wel en dus doen we dat. Uitlaat is hoorbaar lek en in het motorblok zit een lelijke rammel. Als laatste neem ik nog even de tellerstand over, deze is in mijlen, het kentekennummer, framenummer en het bouwjaar op het typeplaatje. Op kantoor controleer ik de tellerstand bij het NAP. Het bouwjaar en type komen beide overeen. Tellerstand helaas niet, deze stond tweejaar geleden namelijk al 9.000 mijl hoger dan nu. Via e-mail vraag ik de opdrachtgever om een scan van het kentekenbewijs ter controle van de gegevens die ik heb.
Wanneer de scan komt doe ik een schokkende constatering die ik nog niet eerder meegemaakt heb. Het framenummer op het kentekenbewijs is namelijk een totaal ander nummer als dat op het frame zelf. Gewapend met een print van het kenteken ga ik terug naar G-K om nogmaals het framenummer te controleren. Ik heb echter geen vuiltje in mijn ogen gehad waardoor mijn eerste constatering overeind blijft. Wanneer ik G-K ermee confronteer, hij heeft hier echter niets mee te maken, reageert hij geschokt en gaat meteen zijn gemonteerde onderdelen eraf halen. Dan ook maar even bellen met G-A. Hij ziet het verschil in framenummer niet zo als een probleem.
Hij geeft wel toe dat het niet door hem is gecontroleerd maar is in de overtuiging dat het RDW dit wel even zal rechttrekken. En daar ben ik nou niet zo zeker van. Nu zijn er meerdere scenario’s mogelijk waarom dit kenteken niet bij deze motor hoort. Daarom zou ik iedereen met een GL1200 willen vragen om zijn framenummers te controleren. Mocht dat niet kloppen dan kun je me mailen op Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .
.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.