Zoeken

Eriks column: MH-SJ-57

26 april 2012
Stel: je hebt een paar jaar gelden een motor gekocht bij een voor jouw bekend bedrijf die je vertrouwen heeft gewonnen. Nu kom je er na een poos achter dat het niet helemaal jouw type fiets is, bovendien ben je druk met verbouwen en vindt jouw vriendin motorrijden maar niks. Wat doe je dan? Juist je zet de motor op Marktplaats.nl om er weer vanaf te komen. Na een half jaar adverteren, ja zo lang duurt dat tegenwoordig, komt er eindelijk iemand die serieus interesse heeft. Als zo’n figuur dan begint over een aankoopkeuring dan boeit het niet meer, zolang de deal maar door gaat.

Alles gaat volgens plan totdat er een eigenwijs mannetje wel even de motor komt keuren. Nadat de beide zadels eraf zijn gehaald begint het gedonder al. Kleurcode komt niet overeen met de huidige kleur. Nu ben ik dat de laatste weken al een paar keer eerder tegen gekomen op een R850R en een CBR900RR en weet ik uit ervaring dat het vaak niet veel goeds betekent. Verdere zichtbare schade is er aan de stuuraanslag op het frame, niet veel maar toch, en een overgespoten carterdeksel. Lijkt allemaal mee te vallen totdat het balhoofdlager gecontroleerd moet worden. De lagerschalen blijken namelijk in het frame heen en weer te kunnen. 6412acDeze fiets heeft dus naar alle waarschijnlijkheid een mega klap frontaal gemaakt, wat dus meteen de reden is waarom er verder niet zoveel schade sporen te vinden zijn. Kom je een zwarte CBR600RR uit de omgeving Hilversum tegen op het net, ik zou het niet doen.

Nog meer dubieuze motoren van de laatste maanden zijn o.a. een tweetal BMW’s. De eerste is een K75 waarvan het framenummer er niet origineel uitziet. Net iets te kleine cijfers en bovendien geen BMW tekens aan begin en eind van het framenummer. Fiets is van een ex politieagent dus wat kan er mis zijn zou je zeggen. De tweede BMW is een K100RS uit 1992. Ook geen hagelnieuwe meer maar met 56.000 km op de teller zou er theoretische gezien nog niet veel aan de hand mogen zijn. Nou niet dus. Behoorlijk veel achterstallig onderhoud zorgt ervoor dat mijn checklijst behoorlijk vol komt te staan. Rondom versleten remschijven zorgen voor een aanzienlijke kostenpost alleen al. Waterpomp die lek is helpt ook al niet mee en de olielekkage in de cardan is ook altijd goed voor wat extra omzet voor de motorzaak.

Sporen van een schadegevalletje in het verleden zijn ook aanwezig. Topkuip staat er scheef op en is bovendien aan het binnenkant gerepareerd. Wat opvalt is dat het nummer in het motorblok nogal afwijkt ten opzichte van de normale nummering bij BMW motorblokken. Naar alle waarschijnlijkheid is dit motorblok dus niet het eerste blok, wat meteen weer vragen oproept waarom de krachtbron verwisseld is. Wellicht is het wat voor deze mensen om eens bij me langs te komen voor de basis sleutelcursus die ik sinds kort ben gestart. De handelaar die een op 2009 gekentekende Tuono probeert te verkopen en niet begrijpt dat het een 2007 model is, zoals op het model stickertje staat, in het framenummer verwerkt is en in het frame gegraveerd is, mag ook langs komen, wellicht steekt hij er nog iets van op.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.