Eriks column: MG-VJ-39
Een nieuw fenomeen dat de kop opsteekt in mijn dagelijkse praktijk is de tussentijdse check-up. Eigenaren die hun motor al langere tijd in bezit hebben laten deze controle uitvoeren. Zij willen weten, om wat voor een reden dan ook, hoe hun motor ervoor staat.
Zo ook de bezitter van deze zwarte Honda ST110 Pan European. Hij heeft de motor in 2006 van een particulier overgenomen. Daar er op jaarbasis veel kilometers worden gemaakt met de Pan zit hij te twijfelen of de ST nog de moeite waard is om in te investeren of dat er een nieuwe Guzzi Stelvio in de garage moet komen staan. Er is recent voor aardig wat duiten in de Honda geïnvesteerd. Zo is er een compleet nieuw uitlaatsysteem onder gehangen en zijn er nieuwe banden gemonteerd. Onderhoudtechnisch gezien mankeert er dan ook betrekkelijk weinig aan de Pan. Remblokjes rechtsvoor zijn eerdaags aan vervanging toe en ook de rechter voorvorkkering heeft zijn beste tijd wel gehad.
Een klusje voor later dit jaar zou het vervangen van de balhoofdlagers zijn, beginnend doodpunt is namelijk voelbaar. Verder is het allemaal geneuzel, voornamelijk van esthetische aard. Alleen zit ik een beetje met die kleur. Buiten het feit dat er geen stickers meer op zitten ziet het er allemaal erg overgespoten uit. Demontage van de dummy benzinetank en de zijdeksels leveren het bewijs dat het inderdaad om overgespoten delen gaat. Van origine zijn deze onderdelen namelijk wit geweest. En laat dat nu net een kleur zijn die niet aan consumenten is geleverd. Ondertussen heeft mijn vrouw de kilometerstand even gecontroleerd in de NAP database.
Het eerste wat zij zegt bij terugkomst is “zoveel standen heb ik nog nooit gezien”. Dat doet mij het ergste vermoeden. Echter is vanaf 2002 tot eind 2005 de kilometerstand heel goed te verklaren. In totaal staan er 12 registraties in waarbij het opvalt dat vooral de eerste vier en de laatste vijf elkaar snel opvolgen qua tijd en kilometrage. Dit doet mijn vermoeden dat we hier te maken hebben met een ex-politiemotor. Een leasemaatschappij voert namelijk bij elk onderhoud de standen in. Optimistisch laat ik de eigenaar het NAP rapport zien. Hij staat er echter minder blij bij te kijken dan ik. Totdat hij zegt dat de motor in 2006 gekocht is met 68.000 km. op de teller. Auw die zag ik niet aankomen. Op de NAPpas staat namelijk te lezen dat er op 12-12-2005 106.229 km. is afgelezen van de teller.
Met een huidige stand van 133.575 kilometers was de stand nog enigszins verklaarbaar maar met de biecht van mijn klant gaat die waarheid rechtsaf de deur uit. Er hoort nu dus een stand van plus minus 171.000 op de klok te staan. Ben benieuwd wat de proefrit nog gaat brengen. Helaas laat de versnellingsbak weten dat hij een zwaar leven voor zijn tanden heeft gehad. Opschakelen gaat prima maar terug naar lagere versnellingen doet hij liever niet. De bevindingen met elkaar doornemend laat ik doorschemeren dat hij beter af is met de Guzzi in plaats van doorinvesteren in de ST1100. Hoe goed een model ook is eens komt er een tijd dat je afscheid moet gaan nemen.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.