Zoeken

Eriks column: MD-PR-58

29 mei 2009

Wanneer mensen mij bellen om een afspraak te maken vraag ik ze steevast of ze zelf al naar de motor zijn wezen kijken. Is dat niet het geval dan raad ik ze aan om dat eerst te gaan doen. Kan ze namelijk veel ellende en mij een hoop tijd schelen.

Soms kan dat door tijdgebrek of een te lange afstand niet altijd lukken. In zo’n geval vertrouwt mijn klant op mijn oordeel van de motor. Zo ook Alex. Voor hem is het nogal een eind rijden en daar heeft hij op dit moment even de tijd niet voor. Vervolgens wordt ik naar een Suzuki GSXR750 in Bergen op Zoom gestuurd. Als achtergrondverhaal krijg ik mee dat de motor een keertje is omgevallen en daarom kuipdelen van een jonger model heeft gekregen.

Bij aankomst in Bergen op Zoom staat de suzuki onder een zeiltje, eerste indruk is dus wel oké. Wanneer het zeiltje is verdwenen sta ik, enigszins uit het veld geslagen, naar een zwart gespoten GSX te kijken die omgebouwd is voor circuit gebruik. Kuipdelen zijn van carbon of een ander lichtgewicht goedje gemaakt. Twee piepkleine achterlichtjes zijn geïntegreerd in het achterdeel. Waar normaal gesproken de koplamp hoort te zitten is nu geheel dicht. Twee lampjes hangen onder de kuip vlak boven het voorspatbord en moeten voor de broodnodige verlichting zorgen.

Legaal? Denk het niet. Wanneer ik een blik werp op de tellers, om de kilometerstand op te nemen, valt het me in eerste instantie niet eens op dat de tellernaalden, van zowel snelheidsmeter als de toerenteller, zijn vervangen door luciferhoutjes. Zeer creatief kan niet anders zeggen. Op mijn vraag hoe dit komt moet de eigenaar toegeven dat de motor een keer op het circuit onderuit is gegaan. Dat is toch iets meer dan per ongeluk van de standaard laten vallen lijkt me. Tijd voor een nadere inspectie dus. Het frame heeft een zwarte poedercoating ondergaan. 000_1175c.jpgStaat met stip op nummer 1 van mijn verdachtenlijstje. Ik hoef niet lang te zoeken want aan de voorkant van het balhoofd gaat het al mis. De aanslag aan de rechterkant is opgevuld met een stukje balanceerlood voor een wiel, naar schatting 10 gram.

Het motorblok is nummer 2 op de lijst. Deze viercilinder heeft een zwaar leven gehad getuigen de oliesporen die her en der aan de buitenkant te voorschijn komen. Aan de linkerkant van het blok gaat het mis. Er is een nieuw, echt wel fraai, ontstekingdekseltje gemonteerd. Echter ontbreekt de onderste schroef ervan. Deze kan ook niet meer worden gemonteerd daar het schroefdraad gedeelte van het carter is afgebroken. Laat ik je de rest maar besparen en meteen over gaan tot de proefrit. Duidelijk voelbaar bij de eerste meters is de kromme achterremschijf. Terwijl de lucifertjes vrolijk voor mijn ogen heen en weer gaan heb ik de grootste moeite om te schakelen. Vooral de eerste drie versnellingen zijn zeer moeizaam in te schakelen, wordt ik te oud? Of ben ik het aan het verleren? Nee joh, de versnellingsbak is gewoon aan revisie toe.

En dat is maar goed ook want dan kan de cilinderkop ook meteen meegenomen worden. Daar komt namelijk een duur klinkend geluid uit als er echt gas gegeven gaat worden met deze zieke GSXR750.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.