Erik's Column: MB-ZL-30
In het verleden heb ik al eens columns gemaakt over motoren die al een kenteken hadden gekregen terwijl ze nog op de lopende band stonden. Ook kan ik me nog herinneren dat een medewerker van het RDW zo vrij was geweest om het framenummer in het balhoofd aan te brengen maar dan wel op zo’n manier dat het leek of er een dronken Pool aan het klusje was gezet. En dit terwijl het werkelijke framenummer gewoon in het achterframe stond, waar het af-fabriek in wordt gebracht. Dat bedoel ik nou met: geen huiswerk of belletje plegen richting importeur. Dat riekt naar pure arrogantie. Bovendien werken ze op die manier zonder het te weten mee aan het omkatten van motoren. Als het ding maar voldoet aan de wegen- en verkeers-wetgeving vinden ze het bij het RDW al lang goed. Ben je handelaar dan wordt alleen het framenummer nog gecontroleerd en de kilometerstand opgeschreven. Klaar ben je.
Toen ik een jaar geleden mijn Norton uit 1975 op Nederlands kenteken wilde hebben kreeg ik een tip van een bevriend handelaar om de motor bij hem te parkeren, het kenteken zou dan vanzelf volgen. Dat het ding het niet deed, want het was nog voor restauratie, en er niet eens een accu in zat was geen enkel probleem. Oh, en de sleutels kon ik maar beter bij me houden. Na afgifte van het Engelse kentekenbewijs kon ik de Commando na een week weer op komen halen incl. Nederland kenteken. Na restauratie rijdt ik nog steeds met de Engelse koplamp rond zolang deze nog niet vervangen is. Hoe makkelijk wil je het hebben. Nog zo’n voorbeeld: Het kenteken boven deze column is van een Harley, of zoals het op het kenteken staat een Eigenbouw. Het bouwjaar op het kenteken is van April 2000 en de motor is geïmporteerd en op Nederlands kenteken gekomen in Mei 2000. Wat op zich al voor vraagtekens zorgt. Daarbij heeft het framenummer drie extra cijfers gekregen, waarom weet ik niet laat staan dat bekend is wie ze aangebracht heeft. Als ik die weghaal en de rest in een online database check kom ik uit op een Harley FXSB van 1985, het origineel dus.
Maar hoe kan het dan dat deze motor voor het eerst geregistreerd is in April 2000? Ik heb een gat van vijftien jaar te verklaren die verdwenen is dankzij de onoplettendheid van het RDW. Bovendien is deze motor dus binnen krap een maand geïmporteerd, omgebouwd en aangeboden voor een kenteken in Holland. Gelukkig had de eigenaar nog wel papieren van een totale motorrevisie uit 2008 waarbij ook de versnellingsbak is vervangen. Zijn documentatie is dus beter op orde dan dat van het RDW. En nu gaat het RDW ook nog de database van het NAP, met daarin alle kilometerstanden, beheren. Het enige voordeel wat daar aan vast zit is dat op 1 Januari 2012 bij elke overschrijving van een kenteken de kilometerstand moet worden ingevoerd, waardoor we dus geen APK voor motoren meer nodig hebben. Maar voor de rest houd ik mijn hart vast met al die goed bedoelende ambtenaren.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.