Zoeken

Eriks column: KR-IS-IS

2 oktober 2009

In deze tijd haast onvermijdelijk om er geen column over te schrijven, de KRISIS. De vele gesprekken die ik het afgelopen jaar met branche genoten heb gehad in combinatie met mijn eigen vermoedens werden werkelijkheid met het uitkomen van de laatste verkoop cijfers.

Met een terugval in de nieuw verkoop van 14,8% worden de dealers niet blij. Vooral de verkopen van de dure sportmotoren en de dikke toerbuffels blijven achter. Motorscooters en simpele forensen motoren, zoals b.v. de Kawasaki ER6, zijn een positieve uitzondering op het verhaal. Maar daar kun je als dealer niet van leven. Kijken we naar de 2ehands motoren dan is de terugval minder dramatisch. Alleen is er wel een verschuiving zichtbaar. Van handel naar particulier is -2.0% terwijl van particulier naar particulier +1.8% laat zien.

Dat laatste kan ik niet helemaal plaatsen. Natuurlijk begrijp ik wel dat het voornamelijk met de prijs heeft te maken en daar zie ik dan ook alle ellende van terug in mijn keuringen. En juist daarom snap ik het niet. Bovendien geven de cijfers mij een vertekend beeld. Regelmatig word ik naar particulieren verkopers gestuurd die een garagebox vol met motoren blijken te bezitten. Gebruikelijke smoezen zoals, die is van mijn vader en die andere is van een vriend, zus of een of andere vage kennis, heb ik al vaak genoeg aan moeten horen. In dat cijfer van particulier naar particulieren verkoop zitten dus ook veel illegale of overkapte handelaartjes die een graantje willen meepikken.

Dit alles maakt het alleen nog maar triester en ben ik van mening dat je beter naar een goede dealer/handelaar kunt gaan voor een gebruikte motor. De argumenten die ik daar voor heb kan ik onderbouwen met cijfers. Daar gaat ie. Een particulier/illegale handelaar zal NOOIT zijn motor aanbieden als deze recent een goede onderhoudsbeurt heeft gehad. Er zullen ALTIJD grote of minder grote kosten gemaakt moeten worden om de motor netjes op de weg te krijgen.

Laten we eens aannemen dat het verschil in aankoopprijs tussen dealer en particulier tussen de € 1.000,- en € 500,- ligt. Dan moet er geen groot onderhoud van gemiddeld € 450,- achteraan komen. Een versleten remschijf van een BMW kost al snel € 250,-, en daarvan heb je er twee in het voorwiel zitten, kaal op de toonbank en zonder remblokken van € 35,- per set. De gemiddelde set ketting & tandwielen gaan je ook al snel € 300,- kosten. Hoog in de top tien van gebreken zijn kale banden.  Een gemiddelde set doet al snel € 300,-.

Nu heb ik het alleen nog maar over slijtage onderdelen en onderhoud maar wat als er echt stront aan de knikker is? Kromme en gelaste frames kom ik in stijgende aantallen tegen. Deze dingen kom je bij goede dealers/handelaren niet tegen omdat zij daar hun vingers niet aan willen branden. Bovendien heeft een dealer een goede werkplaats en moet dus ook om die reden in stand worden gehouden, daarom gaan we toch ook nog steeds naar de Albert Heijn. Dat het probleem bij de dealers zelf ligt is duidelijk want er is geen onderscheidend vermogen genoeg om te zien of een dealer deugd of niet.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.