Erik's column: In de blind
Vlak voordat een aankoopbeslissing wordt gemaakt blijkt een consument namelijk door een zogenaamde “black box” te gaan waarin alles plots kan veranderen. De avond erna waren de helft van mijn mede studenten verdwenen. Maar het verhaal klopt wel. Ik ben al op talrijke locaties geweest waarbij ik de gedachte niet kon onderdrukken: “waarom kopen de mensen hier een motorfiets”? Het toppunt is wel geweest bij Boeve motoren waar de motoren zomer en winter gewoon tegen de bomen in het bos geparkeerd stonden. Ik kan je talloze bedrijven noemen waar het een zootje is in de werkplaats en waar de verkopers staan te liegen dat het een lieve lust is.
Wat bezielt mensen toch? Regelmatig krijg ik vragen over bepaalde types motorfietsen, hoe of dat ze zijn. Men heeft zo’n fiets dan al voor de helft gekocht maar wil alleen nog even de confirmatie krijgen dat het in de basis geen slechte fietsen zijn. Dat zijn moeilijke gevallen op zich - want elke motorfiets kan immers kapot, maar er zijn ook genoeg gevallen bekend van mensen die een model kochten dat bekend stond om z’n problemen en waarbij de berijder nooit problemen had. Een maat van me had eens een motorfiets die bekend stond om zijn degelijkheid en in de praktijk nog nooit iemand had laten staan. Hij kreeg hem kapot, en hoe. Niet een keer maar meerdere keren zelfs.
Ik heb ook een verhaal gelezen van twee Indiërs die helemaal uit Delhi met een jaren zestig motorfiets naar Engeland zijn gereden zonder enige trammelant. Een ex-collega heeft ooit een gebroken krukas gehad bij zijn Yamaha XJ900. Dat zijn toch superdegelijke dingen. Ook mijn eigen Tiger 900 heeft me eens in de steek gelaten. Iets simpels als de pick-up sensor had de geest gegeven en dan doet ie het niet meer. Wellicht is dit alles wel het leukste van motorfietsen, het is nog een echt hobby ding met passie en emotie er omheen.
Hoewel er veel motorrijders zijn die een fiets met het verstand kopen zijn er gelukkig ook nog heel veel die met het hart kopen. Laat je alleen niet te snel verleiden want dan kan het eindigen in tranen.
U bent bij deze weer gewaarschuwd.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.