Zoeken

Erik's column: Brein

25 september 2015
Ik heb zojuist een oplossing bedacht voor een levensgroot probleem. Elke motorfiets fabrikant moet vanaf heden een brein in elke motor monteren, en dan bedoel ik niet zo’n stom computerdoosje maar een echt werkend brein wat gelijk is aan die rommel die wij mensen op de bovenste etage mee zeulen.

Waarom? Vraag je je nu wellicht af.
Wel, om het eenvoudige feit dat wanneer je op het punt staat om een gebruikte motorfiets aan te schaffen je even overleg kan hebben met het voertuig in kwestie. Een gesprek zou ongeveer zo kunnen gaan: “Zeg eens even, lieve motorfiets, ben jij wel netjes behandeld?” Word je meteen afgebekt dan weet je dat er niet genoeg geknuffeld is met hem/haar. Dan komen we meteen bij het volgende punt, is het een mannelijke of vrouwelijke motor. Een mannelijke motor zal altijd stoer blijven doen totdat hij door zijn rug heen gaat en het een watje blijkt te zijn. Vrouwelijke motoren hebben hun maandelijkse nukken, maar kunnen wel veel sterker blijken te zijn dan dat ze er op het eerste gezicht uitzien.

Met veel karakters zou je goed kunnen leven maar een schizofrene motor lijkt me wel lastig in gebruik. Ben je lekker aan het toeren en alles gaat soepel totdat er een mooie bocht opdoemt, want die bestaan nog, hoe lang weet niemand maar geniet ervan zolang ze er nog zijn. Je maakt je klaar om er eens sportief doorheen te gaan en halverwege besluit die mafketel onder je om je ervan af te gooien als een rodeo paard. In de dialoog met je motor komt natuurlijk ook naar boven of er gerommeld is aan hem. Dat is dan niet leuk voor de oplichters die zich nette beschaafde handelaren noemen, want die vallen dan genadeloos door de mand.

Het zou ook een hele leuke conversatie kunnen worden met je toekomstige minnaar. Zo een als die ik onderlaatst had met een R65 van 1991. Ik had mezelf psychologisch al helemaal voorbereid op een mistroostig gesprek met een ten dode opgeschreven BMW. De schok was groot toen ik daar een meer dan fitte oudere jongere tegen kwam. Hij bleek ooit cadeau gedaan te zijn aan een vermogend persoon die hem in zijn huiskamer vlakbij de open haard heeft gestald, heel romantisch allemaal.

Na jaren stil te hebben gestaan is hij verkocht aan een Nederlands echtpaar die de motor meteen cadeau heeft gegeven aan de huidige eigenaar in 2013. Na 3.439 kilometers op straat te hebben gespeeld staat hij weer in de verkoop. Wat bezielt jullie om die arme BMW dat toch allemaal aan te doen? Gelukkig is de koper van plan om veel te gaan reizen met hem, zal die leuk vinden. Het enige wat hij nog wil is een kleine beetje verse remvloeistof en zijn schoenen zijn wat aan de oude kant, hier is hij de fabriek in 1991 nog mee uitgekomen. Verder zijn zijn kleren nog niet versleten en heeft hij nog een super strakke huid.

Waar een beetje vertroetelen en regelmatige aandacht al niet goed voor is. Dat zal je met een botte computer nooit zien, daar zie ik mensen alleen maar op kankeren en tegen slaan.
Je bent bij deze weer gewaarschuwd.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.