Erik's Column: AL-ME-RE
Wanneer ik op een ochtend gebeld word door een Belgische mevrouw die een heel verhaal begint over een Goldwing kan ik nog niet bevroeden wat er die middag zich allemaal gaat afspelen. Zij heeft een GL1500 met schade verkocht aan een voor mij bekende handelaar in Goldwings te Almere, namelijk 4 wings. Kan echter al weer anders zijn daar het bedrijf met enige regelmaat wisselt van naam. Na levering van de motor word deze snel op NL kenteken gezet en word de verkoopster aangeklaagd omdat het motorblok niet goed zou zijn. Verkoopster, hier verder genoemd als “A”, weet echter een ding zeker dat het motorblok juist wel goed is.
Na enig discussiëren via de mail komt koper, hier verder genoemd als “B”, met een tegen nota die bijna net zo hoog is als het verkoopbedrag. A en haar vriend zijn nu onderweg naar Almere of ik er ook bij wil zijn en de motor te testen i.v.m. het vermeende mankement van het motorblok. In Almere aangekomen word mij verteld dat B een geluid hoort wat bij de cilinders vandaan komt. Het is het beste te horen als de motor warm gereden is en tijdens het rijden. Dus helm op en gaan.
Na enige kilometers gereden te hebben begin ik inderdaad iets te horen. Mijn vermoeden is dat het bij de distributieriemen vandaan komt en dat de spanners incl. riemen vervangen moeten worden. Bij terugkomst luister ik nog even goed met een stethoscoop en het komt inderdaad bij de distributie vandaan. A en B zijn inmiddels ook rond de motor komen staan en als ik B wil uitleggen over hetgeen ik geconstateerd heb wil hij daar niets van weten.
Ondertussen komt de vriend van A, hierbij verder vermeld als “C”, aangelopen en zegt tegen B dat deze de boel probeert te flessen. B word daarop kwaad en probeert C aan te vliegen. A tracht dat tegen te gaan door ertussen te gaan staan, zij word echter ruw tegen de grond gegooid wat haar een aanzienlijke blessure oplevert aan haar hand en schouder. C loopt ondertussen terug naar zijn auto en B zet de achtervolging in. Wanneer C dat door krijgt verschanst hij zich achter zijn auto. B neemt deze hindernis door op het dak te springen, wat een flinke deuk oplevert, in een poging om C alsnog aan te kunnen vallen.
Ondertussen probeert A weer tussenbeide te komen en komen er meer mensen aanlopen om de boel te sussen. Als B eenmaal in bedwang word gehouden door zijn eigen personeel keert de rust weder. Politie en ambulance worden gebeld en zijn ruim een half uur later ter plekke, terwijl op nog geen 2 minuten rijden het politiebureau is gevestigd. Maar goed, ze zijn er. A word behandeld aan haar verwondingen maar zal tot op heden niet goed meer kunnen werken. Mijn getuigenverklaring, en die van anderen, word genoteerd en beduusd taai ik af. Wat een middag, en dat alleen om een paar rotte centen.
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.