Zoeken

Arno Visschers column: Tegenvallende seizoenstart

20 april 2006

Nattigheid en tegenslag in Duitsland

Hallo Motorfreaks! Het eerste raceweekend zit er al weer op en ik kan meteen melden dat het geen succes is geworden, verre van dat zelfs. Hoewel we wisten dat we er, na diverse tegenslagen met het prepareren van onze ZX10R, eigenlijk nog niet klaar voor waren, gingen we toch vol goede moed naar Duitsland. Jeroen, Barry en Mile hadden hard gewerkt om toch een motor klaar te krijgen voor deze eerste ONK.

Aangekomen op het beroemde circuit de Nurburgring werden we getrakteerd op veel kou en nattigheid. Normaal geen probleem voor ons, maar we hadden eigenlijk toch wat tracktime nodig op het droge omdat we nog absoluut geen basis set-up hebben voor onze ZX10R. Oorzaak is dat we pas de week voor deze ONK de juiste achterschokbreker van Öhlins geleverd hebben gekregen. Dit nadat we tevergeefs hebben geprobeerd een 2004 Öhlins ZX10R schokdemper werkend te krijgen in onze 2006 ZX10R. We waren in de veronderstelling dat we de juiste 2006 schokdemper hadden en kwam er achter dat het onmogelijk bleek om de 2004 demper af te stellen voor onze fiets.

Die droge training leek ons in eerste instantie niet gegund en op de natte gladde baan had ik moeite om mijn ritme te hervinden, de tweede en afsluitende kwalificatietraining was het nog een klein beetje nat maar het circuit droogde snel op. Twee rode vlag situaties kostten ons helaas veel tijd. Na een aantal keer in de pits wijzigingen te hebben aangebracht, was de (te korte) training alweer voorbij zonder dat ik echt aan rijden toe was gekomen. Dit met als gevolg een alles behalve geweldige trainingstijd en hierbij horende startpositie.

 Vorig jaar hadden we zeven keer pole en stonden we slechts één keer niet op de eerste startrij en nu op de Nurburgring stonden we als 16e en dus op de vierde startij gekwalificeerd. Dat is even slikken dus. Zeker met in het achterhoofd dat we een jaar geleden hier met onze Suzuki het IDM reden, met de tijd die ik toen neerzette had ik nu "gewoon" op pole gestaan met bijna een seconde los!

Net als tijdens de tests moest Visscher flink sleutelen.

Dat we nog bergen werk moeten verzetten met de nieuwe Kawasaki is duidelijk en helaas is de daadwerkelijke rijtijd bij een ONK zo beperkt dat er slechts kleine stapjes voorwaarts gemaakt kunnen worden waardoor het gat met de concurrentie veel te groot blijft. Na de trainingen wordt druk overlegd en besluiten we een aantal veranderingen door te voeren omdat we eigenlijk niet veel te verliezen hebben. Iets wat normaal gesproken voor een race uit den boze is.

Op de racedag is de baan nog helemaal nat maar het regent inmiddels niet meer. We wachten tot een kwartier voor de race met de bandenkeuze. Er verschijnt intussen een smal droog spoor op het asfalt maar toch kiezen we voor regenbanden omdat het baan op diverse plaatsen nog zeiknat is. Vlak voor we de baan op gaan, breekt de zon eventjes door en tijdens de verkenningsronde merk ik dat de baan veel te droog is voor regenbanden. Nu is het extra balen dat de tweede fiets niet klaar staat. Tijdens de CRT ONK"s staan we nauwelijks stil op de grid, dus tijd voor wisselen is er ook niet.

Ik heb een redelijke start maar heb op mijn regenbanden geen schijn van kans op de snel opdrogende baan. Na in het begin dik in de punten te zitten val ik steeds verder terug en gaan de regenbanden helemaal kapot. Er zit niets anders op dan in kansloze positie drie ronden voor het eind de pits op te zoeken. Voor de tweede race is de keuze gelukkig makkelijker. Nu is het gewoon kletsnat en dus staat iedereen, net als wij, op regenbanden. Mijn start is niet slecht maar mijn eerste ronde rijd ik (door gebrek aan vertrouwen) veel te voorzichtig. Hierdoor kom ik op een 15e positie door.

Langzaam begin ik wat ritme te krijgen en begin ik naar voren te komen en beland ik op een 10e plaats. Dan gaat het mis met aanremmen na start-finish, ik rem steeds later en ineens blokkeert het voorwiel. Met een razendsnelle reflex weet ik de fiets wonder boven wonder overeind te houden. Dit in tegenstelling tot vele anderen op datzelfde punt. Maar ik heb nu veel te veel snelheid om de haakse bocht te halen en vlieg rechtdoor. Balen want nu kan ik weer opnieuw beginnen om me naar voren te werken.

Veel te gespannen probeer ik mijn ritme te hervinden en in een ronde tijd lig ik er een paar keer bijna af. Vervolgens ga ik met aanremmen na start-finish weer rechtdoor en heb mezelf wederom in een kansloze positie gemanoeuvreerd. Stevig balend stuur ik de Kawasaki weer de pits in, wetend dat na twee races onze score 0 punten is, in normale omstandigheden een achterstand die niet meer goed te maken is.

De volgende race is pas over 5 weken en dat komt ons erg goed uit. We hebben nog een lange weg te gaan en hopen dat het geluk de komende weken nu wel aan onze zijde zal zijn, zodat we van onze ZX10R als nog een winnaar kunnen maken. We geven de moed nog niet op! Jullie horen snel weer van me.

Groetjes, Arno Visscher # 3

Arno's Factsheet:

  • Leeftijd: 29 jaar
  • Lengte/gewicht: 74 kilo's in 186 cm
  • Burgelijke staat: Verloofd
  • Beroep: Verkoopadviseur
  • Hobbies: Fitness, muziek, film en motorsport
  • Favoriete circuit: Assen en Cartagena
  • Doelstelling 2006: Nederlands kampioenschap Dutch Superbike

De carriëre van Arno Visscher in vogelvlucht:

  • 1994-1995: Brommerraces
  • 1996-1998: 125 cc (In 1997 Wildcard TT Assen)
  • 1999-2001: 250 cc (In 1999 Wildcard TT Assen en GP Brno)
  • 2002-2003: Supersport 600 (In 2003 WK deelname Saveko)
  • 2004: ONK Superstock (Wildcard WK Superbike Assen met Pajic Kawasaki)
  • 2005: Dutch Superbike

Website: www.arnovisscher.com