Terugblik op 2009
Inhoudsopgave |
---|
Terugblik op 2009 |
2009 in beeld |
Ed - Zware tijden...
Het jaar 2009 zal zondermeer de geschiedenis ingaan als het jaar dat de wereldeconomie harde klappen te verduren kreeg. Het ene nieuwsbericht omtrent tegenvallende verkoopcijfers was nog niet gepubliceerd of het andere kondigde zich al aan. Zo kregen alle Japanse fabrikanten te kampen met sterk teruggelopen verkoopcijfers en werd de ene na de andere drastische maatregel afgekondigd in de hoop het tij te kunnen keren.
Zo trok Honda zich terug uit de Formule 1 én - met uitzondering van de MotoGP en het SBK - de motorsport, moest John Hopkins werkloos toezien hoe Kawasaki de stekker uit het MotoGP project trok, kwam het Hoegee Suzuki Supersport Team verhaal halverwege het seizoen plotsklaps tot een eind en zagen in het SBK ook de nodige teams zich genoodzaakt de raceactiviteiten te staken. Dieptepunt op sportief vlak zal zondermeer de beslissing van Yamaha zijn geweest het World Supersport Team van Wilco Zeelenberg, dat dit jaar met Cal Crutchlow de wereldtitel in de wacht wist te slepen, vanwege de kredietcrisis te moeten beëindigen.
Yamaha zag in twee jaar tijd haar omzet dalen van 420.000 units in 2007 naar 160.000 geprognotiseerde aantallen in 2009, een daling van méér dan 60%. 's Wereld op een na grootste zag zich dan ook genoodzaakt de fabrieksdeuren tijdelijk te sluiten, net als ook door Suzuki en Harley-Davidson werd afgekondigd. Bij de Amerikanen kwam de klap zowaar nog harder aan, in één jaar tijd zag het merk haar winst met 85% krimpen, ging de finance afdeling zelfs van $110 miljoen winst naar $110 miljoen verlies, waardoor drastische maatregelen werden afgekondigd.
De zwartste dag van het afgelopen jaar is zonder twijfel 15 oktober, de dag dat Harley-Davidson officieel aankondigde de productie van Buell motorfietsen te zullen gaan staken, waarmee na 25 jaar plotsklaps een einde kwam aan een spraakmakend motormerk.
Dat door de fabrieken drastisch moest worden bezuinigd was ook op andere vlakken duidelijk merkbaar. Zo vond dit jaar de traditionele tweejaarlijkse Mondial du Deux Roues, de internationale motorbeurs in Parijs, geen doorgang en blonken Honda en Yamaha op de EICMA in Milaan uit in afwezigheid. Echt nieuws was, behoudens Ducati dat traditioneel in Milaan flink uitpakt, niet te ontdekken op de Milanese motorbeurs, die dit jaar twee hallen kleiner was.
Maar er zijn ook lichtpuntjes. Zo deed Yamaha in Nederland erg goede zaken en groeide flink qua marktaandeel, wist BMW zelfs een absolute groei ten opzichte van 2008 te realiseren en deed ook Ducati ondanks de crisis goede zaken. Daar waar de meeste merken ervoor kozen om de lancering van nieuwe modellen uit te stellen ging men bij Kawasaki juist tegen de stroming in door maar liefst 7 nieuwe modellen voor 2010 te introduceren.
Ook wij kregen met de kredietcrisis te kampen. Het aantal uitnodigingen voor persintroducties daalde naar het vriespunt, maar dat weerhield ons er niet van om keihard aan de weg te timmeren. Nog steeds wisten we bijna elke week een motortest te publiceren, deden we uitgebreid verslag van diverse beurzen, waren we prominent aanwezig op de Kawa-day in Zolder en publiceerden we maar liefst 470 nieuwsberichten. Waarmee het totaal aantal artikelen op onze website groeide naar 6.474. Dat we flink aan de weg hebben getimmerd was duidelijk aan onze bezoekerscijfers af te lezen, ten opzichte van 2008 groeide Motorfreaks ruim 20% naar gemiddeld 47.000 unieke bezoekers per maand, waarbij de maand juni een absolute topper was met 54.608 unieke bezoekers.
Nog meer cijfers? In het afgelopen jaar trokken we 1.099.278 bezoekers, die in totaal 4.418.473 pageviews wisten te realiseren. Best gelezen test van het afgelopen jaar was de introductie van de Suzuki Gladius, die bijna 15.000 keer werd gelezen. Dat zijn zondermeer cijfers waar we behoorlijk trots op mogen zijn.
Voor komend jaar worden de plannen inmiddels alweer volop gesmeed. De hevige sneeuwval vlak voor kerst maakte dat een tweetal testen met de Hypermotard 796 en VFR1200 moesten worden uitgesteld, maar die schade hopen we snel in te kunnen lopen. De verwarmde kleding is al besteld, elfstedenweer of niet, Motorfreaks gaat ook in 2010 er volgas tegenaan.
Vincent - Even een paar woordjes voordat ik met m'n kont aan de Champs Élysees zit:
Zoals elk jaar is het maar afwachten wat een jaar je brengt. Geen uitzondering dus voor 2009. Hoe kan het lopen... van alle grootse plannen die je maken kunt, blijft slechts datgene over wat er toevallig uitkomt. Niet dat dat erg is, het houdt de zaak zelfs een beetje spannend. Dus wat heeft dit betekend voor Motorfreaks? Natuurlijk, we zijn op dezelfde voet verder gegaan als alle jaren ervoor. Dat betekent doen wat je doen kan, zo goed en zo kwaad als het gaat. Kijken we naar alle artikelen die we dit jaar gemaakt hebben, dan kunnen we toch zeker niet klagen. Op alle vlakken; zowel qua sport, testen, reportages, extra's als wallpapers en films (ok....mondjesmaat, maar toch) en vooral nieuws. Ik hoef er weinig over te zeggen, je kunt het zelf teruglezen.
Zal ik eens wat geks zeggen? Ik zit nu terug te lezen in de testen om te zien wat mijn persoonlijke favoriet zou zijn en ik weet het eerlijk gezegd niet. Natuurlijk, op pad met een RSV4 Factory en twee Ducati's 1198 is niet niks, maar evenmin is de eerste te zijn met een Crossplane R1. Als het droog zou zijn tenminste. Of een set CBR's met ABS, al hadden we stiekem toch liever in Qatar gezeten dan op een lekdijk bij min zes. Of een Ducati Streetfighter S, al had ik graag dat kleine beetje grind van te voren gezien. Zo valt er overal wel iets over te zeggen. Mijn favoriet is echter denk ik toch de Husqvarna SMR 510. Wát een apparaat... Praktisch? Van zijn leven niet. Goeie koop? Met een prijs van 12.000 euro niet echt. Echt niet. Maar wat is dat ding gaaf. Dat moet je niet lezen, dat moet je meemaken. Maar dan heb ik nog niet eens de V-max genoemd. Enfin, lees het op je gemak nog eens terug.
Dus wat staat er op stapel voor 2010? Meer en beter, uiteraard. Alhoewel er duidelijk wel iets is veranderd door de crisis, waarvan we inmiddels de gevolgen echt kunnen voelen en ook al hebben kunnen zien aan het aanbod nieuwe modellen gloort er tegelijkertijd ook hoop. Niet eerder zijn er zoveel kanshebbende deelnemers geweest in het WK superbike, en dankzij de veranderde koers zijn ze nog betaalbaarder dan de Japanners ook. Wie had dat kunnen denken? Of wat dachten we van BMW's nieuwe zescilinder? de opkomst van de electrische motoren? de nieuwe VFR? Er is nog zóveel nieuws te ontdekken...
Arco - een blik terug...
Altijd wordt gezegd vooruit te kijken, maar rond deze tijd van het jaar kijken we toch nog een keer terug. Terug op het jaar 2009 dat de geschiedenisboeken in zal gaan als een bewogen jaar, op vele gebieden. Of dat nu was op het gebied van banken (DSB), de dood van 'King of Pop' Michael Jackson, vliegrampen (landing op de Hudson - New York, Turkish Airways in een Hollands weiland of Air France in de Atlantische Oceaan), Benno L. die niet van een groot aantal kinderen kon afblijven en velen (buiten het aangedane leed) een angst voor zwemles bezorgde, de ontdekking van vele nieuwe diersoorten in dit Darwin-jaar, de Mexicaanse griep-die-wel-kwam-maar-geen-pandemie-werd, kinderen die kinderen vermoorden (in het Duitse 'Winnenden' en het Belgische 'Dendermonde'), de val van ideale schoonzonen (Youri van Gelder-gymnast, Michael Phelps-zwemmer, Andre Agassi-ex-tennisser en Tiger Woods-golfer), de uiteengevallen droom van Marco Borsato maar ook voor wat betreft de ons zo geliefde motoren. De crisis is op zijn retour zegt men, maar de cijfers liegen er niet om. Maar misschien maai ik nu het gras voor een ander, die meer weet van cijfers en verkoopaantallen, z'n voeten weg.
En trouwens, dat zijn jullie ook niet van mij gewend, ik schrijf over sport dus hoor ik ook over sport terug te blikken. En wat een motorsportjaar was het! Valentino Rossi behaalde zijn negende wereldtitel, zijn zevende in de 'koningsklasse', en Ben Spies veroverde, tegenover een grootmacht aan bewezen topcoureurs, in zijn eerste jaar World Superbikes zijn eerste wereldtitel. Hoewel er niets is af te dingen op de titel van Valentino Rossi is het duidelijk dat (mede door de crisis) er nog steeds bloedarmoede heerst in de MotoGP. Zonder de 'gedwongen' pauze van Casey Stoner zou het waarschijnlijk een moeilijker seizoen zijn geworden voor de Italiaan, maar de grootste tegenstand kreeg hij uiteindelijk uit eigen stal. Jorge Lorenzo was menig maal een taaie tegenstander, maar net zo vaak maakte hij dure fouten waardoor een titel buiten bereik bleef. Dani Pedrosa kon het voornoemde trio vaak volgen, was ze zelfs regelmatig te snel af bij de starts, maar kwam - nog - te kort om zich sterk te maken voor een titel. Maar daarachter hield het wel op en kon je al snel spreken over 'achtervolgers'. Snelste man van die achtervolgers was Colin Edwards en, niet om de man af te vallen, zegt dat niet genoeg? Benieuwd wat het nieuwe bloed (Simoncelli, Aoyama, Bautista en Barbera) en nieuwe merken als Inmotec en FB Corse kunnen brengen in 2010.
Wat dat betreft zit je qua spanning beter bij het World Superbike. Niemand zal kunnen zeggen dat daar saaie races verreden zijn en dit seizoen bleef het spannend tot aan de allerlaatste! Jammer genoeg verruild Ben Spies het World Superbike voor de MotoGP maar ook daar kunnen we weer van hem genieten. De laatste race op Valencia gaf ons alvast een aardige indruk. In het World Supersportkampioenschap ging het om het verslaan van het Ten Kate Honda team, en dat lukte dit jaar. Geen achtste titel voor de mannen uit Nieuwleusen dus, maar wel Nederlands succes want het team dat de titel wél veroverde werd geleid door niemand minder dan oud-coureur Wilco Zeelenberg. Met ouwe rot Fabien Foret en jonge hond Cal Crutchlow begon hij aan het WSS seizoen 2009 waarin Crutchlow zich al snel ontpopte als titelkandidaat. In een mooie finale, eveneens in de laatste race, behaalde de jonge Brit de wereldtitel. Volgend jaar rijdt hij in het World Superbike maar de toekomst van 'Zeel' is nog onzeker, tóch weer die crisis. De crisis die al voor aanvang van het seizoen zorgde dat teams moesten inkrimpen of afhaken, zelfs het personeel van het FIAT Yamaha MotoGP team moest terug naar economy-class.
In 2009 namen we afscheid van de tweetakt 250cc raceklasse, een klasse die sinds jaar en dag op het programma stond en vele kampioenen heeft gekend met Hiroshi Aoyama als laatste. Ook een aantal Nederlanders was redelijk succesvol in de kwartliterklasse; de broers Jurgen en Patrick van den Goorbergh, Wilco Zeelenberg (won als enige een 250 grand prix) en Jarno Jansen. Maar de tweetakten hebben het veld moeten ruimen voor 600cc viertakten (Moto2) en volgend jaar is de 125cc de laatste tweetaktraceklasse. Maar ondanks veranderingen en de crisis hebben we toch weer een mooi motor(-sport)jaar gehad, dat geeft dus hoop voor 2010!
Edwin Loos
Alweer een jaar voorbij gevlogen. Een jaar wat volgens de meeste berichten als crisisjaar te boek zal staan. Persoonlijk gezien misschien een gedeeltelijke typering voor 2009, maar niet zoals de meeste zullen bedoelen. Natuurlijk hebben wij bij Motorfreaks ook de ‘gevolgen’ ervan kunnen merken en ervaren. Op het gebied van introducties van de nieuwe modellen en bijvoorbeeld de beschikbaarheid van de testmodellen. Niet alle ideeën die we van tevoren hadden hebben we kunnen uitwerken, maar om dat nu crisis te noemen. Dat bewaren we gewoon voor de komende jaren! Er staat dus nog wat te wachten voor 2010. De ideeën zijn er, er zijn weer genoeg leuke nieuwe modellen en op het gebied van verrassingen met bijvoorbeeld de alternatief aangedreven motorfietsen kan het nog wel eens een heel mooi 2010 worden!
Voor het zover is natuurlijk de terugblik over 2009. Wederom een heel mooi jaar met nog wel een kleine persoonlijke crisis. Al was dat een persoonlijke crisis in de vorm dat door drukte en omstandigheden de beschikbare tijd voor Motorfreaks er iets bij moest inschieten. Negatief voor Motorfreaks, maar een positieve kans voor mijzelf die ik niet mocht (kon) laten lopen. Met gelukkig positief resultaat en nu weer helemaal klaar om in 2010 er vol tegenaan te gaan, inclusief Motorfreaks. Voor de rest was 2009 alleen maar een schitterend motorjaar. Het had wat voeten in aarde – en absoluut het nodige twijfelen – maar uiteindelijk de beslissing genomen om in 2009 al de toekomst in te stappen. Een beslissing waar ik nog geen moment spijt van heb gehad en dat is de aanschaf van een elektrische motor: de Vectrix VX-1. Binnenkort zal in de rubriek ‘My & my Bike’ weer het nodige te lezen zijn over de Vectrix.
Met de betrekking tot de geteste modellen in 2009 is er ook een scala voorbij gekomen. Al vroeg in het jaar kwam de introductie van de Suzuki Gladius voorbij, om later in het jaar nogmaals langs te komen in de ‘Naked Fun’ test. Daar mocht het ‘Oud Romeinse wapen’ van Suzuki het opnemen tegen de Kawasaki ER-6n en de Yamaha MT-03 Kando. De Gladius had het toch net even wat ‘moeilijker’ in de directe strijd met de andere 2 ten opzichte van het ‘oefenrondje’ op Fuertaventura. Jammer dat in de naked test niet de Yamaha XJ6 mee kon worden genomen. Wel in een solo test gehad en het is dan misschien dat Yamaha oude namen van stal haalt – vorig jaar al met de XT660Z Tenere en voor 2008 mijn absolute winnaar van het jaar - ze doen het wel op een manier dat we meer willen. En er komt ook meer: de SuperTenere. Ik kijk er al halsreikend naar uit.
Het was nog meer naakt wat de klok sloeg in 2009. Oké… naakt met een topje, want zowel de Aprilia Shiver GT als de Aprilia Mana GT zijn net wat meer aangekleed. Een hele belevenis nog de Shiver GT. Op het punt om naar het buitenland te vertrekken voor een Grand Tourist test van te maken, is er geen leven meer op te wekken. Een kapotte startmotor gooide roet in het eten. Geen GT verhaal maar later in het jaar een nieuwe kans gehad, zonder problemen. De andere geteste GT – de Mana – valt de twijfelachtige eer om voor mij persoonlijke voorkeur op de laatste plaats te eindigen. Op de motor zelf is weinig aan te merken – op het niet geslaagde tophalfkuipje na dan – alleen is de (semi-) automatische versnelling niet mijn ding. Tenminste niet op de Mana. Een motorscooter oké… maar niet op de Aprilia Mana GT.
Dat motorscooters hun mannetje staan, heeft de scootertest met de Aprilia Atlantic 400 en Yamaha Majesty 400 wel bewezen. De Yamaha had weliswaar verkeerd schoeisel aan, maar desondanks was de trip naar het Duitse Harz gebergte een geslaagde onderneming. De kracht van Motorfreaks heeft die test ook bewezen. De Atlantic 400 was niet leverbaar in Nederland, totdat de lezers van Motorfreaks de importeur plat belden naar aanleiding van onze test. Deze is nu wel terug te vinden in de Nederlandse showrooms. Het cruisersegment heeft ook de nodige indruk gemaakt. De testen van de Suzuki Intruder M1500 en Intruder M1800R2 waren een ware – positieve – belevenis.
Het hoogtepunt van geteste motoren in 2009 was zonder meer voor mij de Moto Guzzi Stelvio NTX. Aan het artikel wordt momenteel de laatste hand aan gelegd en zal binnenkort hier op Motorfreaks te lezen zijn. Knap wat de Italiaanse adelaar heeft neergezet in een toch wel moeilijk en goed vertegenwoordigt segment. Het is te hopen dat 2010 weer zo’n goed jaar wordt, maar wij van Motorfreaks hebben er alle vertrouwen in. Gelet op wat de verschillende motorfabrikanten al hebben gepresenteerd aan nieuwe modellen en tevens de plannen die wij in het hoofd hebben. Laat 2010 maar komen! Dat het maar een fantastisch motorjaar mag worden.