Red Bull Knock Out - editie 2007
Vorig jaar leek een nachtelijke storm, met nasleep in de ochtend, roet in het eten te gooien van de eerste Red Bull Knock Out. Maar het klaarde op en, mede door de hulp van vele handen en machines, volgde er een spektakel zoals dat er 15 jaar niet was geweest! In een afvalrace, waarin 500 motor- crossers van start gingen, kwam na een fel gevecht met de Belg Steve Ramon en de Fransman Timotei Potisek uiteindelijk Marc de Reuver als winnaar over de finish. Hij werd dus de winnaar van de Red Bull Knock Out - editie 2006. Dit jaar waren zowel Steve "the Bomb" Ramon als Marc de Reuver er niet bij. Marc de Reuver is herstellende van een hernia operatie en kon dus zijn titel en de daarbij behorende 'champions belt' niet verdedigen. Kansen dus voor Potisek?
Net als in 2006 was het ook nu weer fris, november hè, maar het was zonnig en er stond nauwelijks wind, een ideale dag om eens lekker over het Scheveningse strand te raggen! In het rennerskwartier en de pitstraat was het vanaf 10:30 uur al een drukte van jewelste. Crossmotoren werden uitgeladen en na een laatste inspectie naar de pitstraat gebracht om daar op nummer te worden opgesteld. Tijdens ons rondje pitstraat kwamen we natuurlijk bekende crossers tegen, maar liepen we ook totaal onverwacht een bekende autosport liefhebber tegen het lijf in de persoon van Tim Coronel.
De van, vooral autosport dus, bekende Tim Coronel (zijn broer Tom was op dat moment in Macau voor de laatste race in het WTCC) had de stoute schoenen aangetrokken want hij was op uitnodiging naar Scheveningen gekomen. Hij had 'al drie maal' eerder motor gereden dus dat beloofde niet zo heel veel goeds. Maar het motorrijden zit wél in de familie want in het korte praatje waar tijd voor was zei hij:
Ken je die hit van Normaal, Oerend Hard. Herinner je de tekst ‘Bertus op z'n Norton, en Tinus op de BSA’? Die Bertus, dat was de vader van mijn moeder.
Ook kwamen we de jongste deelnemer tegen, Rick Satink, die met zijn 13 jaar nog niet eens brommer mag rijden, zou van start gaan met een 250cc tweetakt Suzuki! En ook Marianne Veenstra was weer van de partij. De 17 jarige, die vorig jaar wist door te stoten tot de laatste 200 deelnemers, was van plan ook dit jaar weer een partijtje mee te blazen. Het ging inmiddels richting 13:00 uur en er viel toch enige spanning waar te nemen in de pistraat, tijd om ons te nestelen voor een goed uitzicht op de aanstaande start. Net als de 'naar schatting' 250.000 bezoekers! Toch weer veel meer dan in 2006 en daarmee bewijst deze Red Bull Knock Out dat het een evenement is dat een vaste plek verdiend.
13:00 uur - Start Knock Out Qualifier
De Knock Out Qualifier is een race over één uur waarin de rijders één verplichte pitstop moeten maken. Na dit uur wordt er afgevlagd en krijgen de eerste 200 deelnemers te horen dat ze 'door' zijn. Het was, is én blijft een schitterend gezicht om 500 crossers van start te zien gaan, hoewel dat niet helemaal opgaat. Een enkeling kwam niet goed, of helemaal niet (en dat is natuurlijk ontzettend zuur) weg, maar het merendeel stoof langs de vloedlijn richting het 2 kilometer verderop gelegen keerpunt, net ná de pier.
(Foto: Rutger Pauw)
Gerad Rond had wederom voor een schitterend parcours gezorgd en al direct in die eerste 'KTM bocht' ging het mis. Althans, volgens Rond was dat gepland, het was een eerste schifting. Nou, dat lukte en slechts een handvol rijders wist hieraan te ontsnappen. Eén daarvan was de aan de leiding rijdende Heikki v.d. Berg, van het Pater MX Team, die met zijn KTM ruim aan de leiding ging. Niet te missen door zijn fluor oranje helm! Bij de eerste doorkomst werd hij gevolgd door Remy van Rees (of Race..die voor de gelegenheid zijn KTM 610 Supermotard had voorzien van crosswielen en -banden), Erik Eggens (op de door Hoegee Suzuki geprepareerde..Suzuki) Timotei Potisek (vorig jaar derde), de Spanjaard Jonathan Barragan (die zijn eerste strandrace reed), Jean Claude Mousse (ook uit Frankrijk), Coen van Haut, Ferry Boselie, Menno v.d Zee, Anne Advokaat, Bas Verhoeven en Ivo Vink.
De Fransman Jean Claude Mousse in actie op zijn Honda 450.
Een tweede obstakel bedacht door Gerard Rond was een bijna 8 meter(!) hoge drop-off. De verwachting was dat daar veel (amateur-) crosser zouden twijfelen danwel niet zouden springen en de 'by-pass' gebruiken. Deze werd in het begin nog niet gebruikt, dat zou teveel gevraagd zijn, maar toen hij wél in het parcours werd opgenomen kwamen zowel Erik Eggens als Timotei Potisek onderaan even vast te staan. Beiden konden wel gewoon hun weg vervolgen en niemand kwam er door in problemen. Voor de koplopers in de race was het inmiddels een waar feest, zij moesten zich al laverend tussen de overige honderden deelnemers, een weg banen over het 1.4 kilometer lange wasbord, twee maal zo lang als vorig jaar. Wél problemen waren er voor koploper Heikki v.d. Berg. Hij kreeg na een aantal ronden te maken met een meganisch probleem waardoor hij helaas de strijd moest staken en zich alvast kon richten op editie 2008. Hij had het meteen in de gaten.
Heikki v.d.Berg:
Foute boel. Er is een kering uit het blok gelopen, alle olie eruit, de motor warm gelopen, einde wedstrijd. Jammer, want ik had de snelste machine van ons allemaal hier.
Coen van Haut bovenop de drop-off, hij wél! (foto: Rutger Pauw)
Timotei Potisek springt voorbij aan..Luc Verbeke!
Werden er vorig jaar in dat ene uur van de Qualifier nog 10 ronden afgelegd door Timotei Potisek, dit jaar reed eerste finisher Coen van Haut er, op het naar verwachting zwaardere parcours, 11, net als de zeven man na hem. Yentel Martens (de zoon van Jacky Martens) reed 10 ronden en kwam als twaalfde over de streep. Willie van Wessel, door een hoog startnummer minder goed weg bij de start, zat wel bij de eerste 200 net als Marianne Veenstra, zij werden 173 en 194ste. Wie het nét niet haalde was Mark Hoentjen, hij werd (na correctie) nummer 201. Die correctie vindt plaats omdat er nog wel eens wat zaken fout gaan. Zo werd eerst verondersteld dat de Fransman Jean Claude Mouse niet had getankt maar dat bleek, gelukkig voor hem, wél zo te zijn. Voor Remy Aust ging dat niet op, in de veronderstelling dat hij pas een half uur onderweg was 'vergat' hij zijn helper (iedere deelnemer mag er maar één hebben) en kwam zo niet aan de verplichte tankbeurt toe. Heel jammer want hij was wel als nummer 197 afgevlagd en mistte zo dus de Knock Out Elimination op een haar! Maar ook Johan Boonen, zevende in 2006, haalde die doordat hij uitviel niet. En Tim Coronel? De presentator ging van start met de Suzuki RMZ450 waarmee Erik Eggens vorig jaar vierde was geworden en het rijden ging boven verwachting. Tim hield het goed vol en reed maar liefst vier ronden, en dat voor iemand zonder ervaring! Zijn belevenissen zijn a.s. zaterdag te zien om 19.00 uur op RTL7. Hij was erg moe na deze race, maar had een topdag achter de rug. En Marianne Veenstra? Zij wist als één van de drie vrouwen, net als vorig jaar, door te dringen tot de laatste 200. Daarbij had ze zowel met pech als geluk te maken. Ze ging in het zand over de kop en kreeg haar Suzuki niet zo snel aan de praat. Pas na tien minuten ploeteren kon ze haar weg vervolgen.
Marianne Veenstra:
De motor sloeg af en ik kreeg ‘em niet snel weer aan de praat. Wat is het leuk, maar wat ís het ook zwaar, zeg.
14:45 uur - Start Knock Out Elimination
Na zo'n drie kwartier, waarin het publiek werd vermaakt door onder andere een tank van de landmacht en een sneeuwmobiel op het strand, kwamen de 200 deelnemers die wél door waren aan de start voor Knock Out Elimination. Een 45 minuten durende race, met weer een verplichte tankstop, waarvan de beste 50 overblijven. Direct na de start was het Erik Eggens op zijn door Hoegee geprepareerde Suzuki die er vandoor ging. In zijn spoor volgden Remy van Rees (winnaar van de strandrace in 1992 op Hoek van Holland) en ook weer Timotei Potisek. Aan het eind van de eerste ronde, of eigenlijk het ingaan van de tweede, kwam Erik Eggens ten val op het klaverblad (natuurlijk óók een verzinsel van Gerard Rond, én een mooie!) omdat het zand op de balken nou eenmaal glad is. Eggens vergistte zich en zag Potisek voorzichtig passeren. Maar hij klom weer op zijn Suzuki en zat binnen één ronde al weer aan het achterwiel van de jonge Fransman, die in Frankrijk een heus kampioenschap rijdt en van het Strandracen een discipline heeft gemaakt, en daar is hij goed in!
Het wasbord, sommigen vonden het zwaar, anderen juist het stuk langs de vloedlijn waar snelheden van 170 km/u worden gehaald..
Erik Eggens gaf Timotei Potisek goed partij totdat Eggens de pitstraat indook voor zijn verplichte stop. De Fransman keek eens om en dacht misschien wel dat hij Eggens kwijt was. Maar terwijl Potisek aan het eind onder de pier door stoof kwam Eggens alweer de pitsraat uitrijden, knalde het strand op en ging er eens goed voor zitten. Jammer genoeg duurde dat niet al te lang want de ronde daarop hield de snelle Suzuki er mee op en stond een zwaar teleurgestelde Eggens ergens stil langs de baan. Een kapotte bougie bleek de boosdoener. Vorig jaar wilde Erik Eggens stoppen met crossen maar kreeg door zijn goede uitslag in de Red Bull Knock Out editie 2006 weer motivatie en wilde dit jaar toeslaan, helaas lukte dat niet helemaal. Op dat moment in de race nam William Saris de tweede plaats over, hij werd gevolgd door Jean Claude Mousse, Anne Advokaat, Remy van Rees en de jonge Belg Yentel Martens. Potisek, ruim aan de leiding rijden, maakte al overwinningsgebaren naar het voltallige publiek maar meost nog wel een keer tanken. Dat deed hij vlak voor het einde en met een ruime voorsprong, na zich nog even te hebben vastgereden op een achterblijver, kwam hij als eerste over de finish.
Knock Out Final
Heel kort nadat de snelste 50 deelnemers bekend waren werd er achter de Red Bull Hummer opgesteld en volgde de vliegende start voor het laatste half uur van de Red Bull Knock Out editie 2007. In deze Knock Out Final worden iedere ronde de achterste 10 rijders van het strand gehaald en blijven er uiteindelijk tien over. Die tien maken uit wie de winnaar wordt, in tegenstelling tot de vorige editie waarbij er drie rijders overbleven. Timotei Potisek nam nu het voortouw met Remy van Rees op zijn hielen en William Saris daar vlak achter.
Eigenlijk werd dit laatste half uur een one-man show want niemand was in staat het tempo van de jonge Fransman te volgen. Het mooiste gevecht vond plaats tussen Coen van Haut (als eerste gefinished in de Knock Out Qualifier) en Jean Claude Mouse. Zij aan zij streden ze om de vierde en vijfde plaats. In het verloop van dit laatste half uur viel Remy van Rees wat terug (de jaren gaan tellen, maar de 36 jarige van Rees liet zich goed zien deze zondag in november) en maakte Potisek er wat moois van.
Remy van Rees:
De omstandigheden waren heel veeleisend. Ik, met mijn ervaring, kon de goede sporen wel vinden en heb niet één keer in een opstopping gezeten. Je moet een beetje extra stuurmanskunst in huis hebben, denk ik?
De Spanjaard Jonathan Barragan, die beide heats good doorkwam als 'rookie', kwam ten val en het duurde té lang voordat hij weer in het zadel zat waardoor hij uit-/afviel. Potisek werd niet meer achterhaald en won overtuigend de Red Bull Knock Out editie 2007! Tweede werd Jean Claude Mouse en derde Coen van Haut. Daarmee zette van Haut zondag een prestatie van formaat neer en het smaakt naar meer natuurlijk. Marc de Reuver zélf overhandigde de 'Knock Out-belt' aan Timotei Potisek en gevraagd naar de plannen voor de volgende editie zei Marc de Reuver:
Zéker weten dat ik die 'belt' volgend jaar weer terug pak!
Als je wint.. De Fransman Timotei Potisek won afgetekend de Red Bull Knock Out 2007.
De top tien van de Knock Out Final:
Pos. | start # | Nat. | Rijder | Merk/Type |
1 | 2 | F | Timotei Potisek |
Honda 450CRF |
2 | 3 | F | Jean Claude Mousse |
Honda 450 |
3 | 265 | NL | Coen van Haut | KTM 450F |
4 | 24 | NL | William Saris | Yamah 450YZF |
5 | 22 | NL | Anne Advokaat |
Honda CR450F |
6 | 201 | NL | Lukasz Lonka | Honda CRF450 |
7 | 178 | NL | Stuwey Reijnders |
Honda 450CRF |
8 | 4 | NL | Remy van Rees |
KTM 610 |
9 | 20 | NL | Toon Verhoeven |
Honda |
10 | 19 | NL | Richard Nugteren |
Honda CR450F |
Blikjes genoeg, voor rijders én helpers!
Foto's: Vincent Burger (behalve waar aangegeven)