Zoeken

Me and my bike: Rubber

20 juli 2008

Me and my bike

Na oneindig lang op de bekende Michelin Pilot Road 2's rondgereden te hebben, werd het toch eens tijd voor wat anders. De markt staat niet stil en we kunnen toch slechts één set per keer aan een grondig onderzoek onderwerpen.

Niet dat de Michelins het nodig vonden, integendeel. Na bijna 16.000 kilometer zagen de banden er nog uit alsof ze net op de helft van hun levensduur waren. En dat ondanks meer dan voldoende pogingen ze nu eens echt áf te rijden.

Michelin_0353.jpg

15.930 kilometer. Zou jij het zeggen?

Michelin_0354.jpg

Slijtnokje is nog lang niet in zicht

Enige wat ons rest is hulde aan het adres van Bibendum. Een slijtvastheid van dit kaliber koppelen aan weldegeleijk anawezige grip - en dan nog liefst in omstandigheden die je normaliter niet tegenkomt - is welzeker een prestatie. Grip? Kent u dit verhaal nog?

Tijd voor wat nieuws.Zoals gezegd; je kunt er steeds maar één tegelijk uitproberen. Hoogstwaarschijnlijk zullen deze iets sneller opraken overigens.

Bridgestone_0400.jpgMaak kennis met Bridgestones laatste wapenfeit op Supersportvlak: de BT-016. Niet súper onbekend inmiddels, maar wel nieuw voor 2008 en dus per definitie de moeite van het uitproberen waard. Nat een week voordat ze ter redactie arriveerden een voorzihtige kennismaking gehad op de supersportjes

en daarmee hebben we op vlakken van grip en instuurgedrag weinig te klagen gehad, een goede reden dus om eens enkele andere zaken af te tasten. Gedrag in de regen bijvoorbeeld. Of slijtage... Wat we nu na nog slechts een paar kilometer (okee, een paar honderd inmiddels) wel al kunnen zeggen is dat er nog altijd veel tussen je hoofd zit. Desondanks is juist dat van invloed op je vertrouwen in een band. Het duurde dan ook niet lang voordat de Raptor op een schokkend lompe wijze op één oor gelegd werd en er levend aan het eind van de bocht weer uit kwam. Dit had met de Michelins misschien ook wel gekund, op de een of andere manier doe je het toch minder snel.

Wa opviel bij de supersports was dat beide motoren last hadden van een shimmiënd voorwiel; bij loslaten van het stuur ging het voorwiel licht heen en weer. Vooral omdat het bij beide motoren voorkwam bestond ven de vrees dat dit aan de banden zou liggen, de Raptor heeft er vooralsnog echter totaal geen last van. mocht het nog voorkomen dan maken we hier nog melding van uiteraard.

En dan nog dit

Het staat net niet op de foto, maar het motortje heeft inmiddels een fraaie nieuwe kentekenplaat. De oude heeft zich ergens tussen Rotterdam en Vianen naar de eeuwige jachtvelden gepromoveerd, moge hij nu eindelijk rust vinden. Deze nieuwe is voor de verandering met een paar extra ringetjes en trucjes vastgezet. De verwachting is dat de motor nu echt eerst andere onderdelen verliest voordat de kentekenplaat er weer de brui aan geeft.

Tot slot

Dit gelezen? Dat is de reden dat vanaf volgende update de titel van deze rubriek aangepast zal worden in 'Me and my Harley'. Ik hoop u allen daar weer te treffen.