Zoeken

Me and my bike: Kawasaki Z300

3 mei 2016
Nadat we een kleine maand geleden al kennis konden maken met de Suzuki GSX-S 1000 F, duiken we nu direct op volle snelheid in deel twee: de Kawasaki Z300. Want hoewel dit geldt als het openingsverhaal, hebben we nu meteen al meerdere zaken van de bucketlist geschrapt. Maar dat betekent niet dat we het niet nog eens kunnen....

20160423-T03B0294

Een zware je ware? Al lang niet meer. Hoe vaak draai jij gemiddeld nog het gas tegen de stuit? Echt hélemaal open? En hoeveel voldoening haal jij uit het feit dat je motor zoveel kan, maar je het toch zelden echt kunt toepassen? Vroeger, ja, vroeger... toen je nog jong en wild was en niet geremd werd door enig verkeersinzicht of angst. Toen je enige beperking hetzij je portemonee was, hetzij het lettertje op je rijbewijs. Dat waren nog eens tijden! Tijden die, wat je ook probeert, niet meer wederkeren. Natuurlijk kun je naarmate je groter en sterker wordt en je bankrekening navenant, je zoektocht naar de echte kick voortzetten met almaar groeiende cilinderinhoud, maar dat eindigt óf bij een motor die je nauwelijks nog echt kunt bemannen (waarna vaak de evolutie omkeert, soms richting circuit, soms richting supermoto, maar altijd naar een manier vna motorrijden die niet altijd toepasbaar is), óf bij een eyeopener en revalidatie, óf bij een dikke rekening van Vadertje Staat, waarna de loutering en herziening van het strdijdplan volgen. Geloof ons, er is een oplossing: downsizen. Ga niet groter, maar juist omgekeerd. En je zult zien dat de lol die je vroeger had met je eerste motor wederkeert. Dat je echt in een stuip ligt van de lach, dat je je motor als een BMX fiets kunt gooien en smijten en vooral ook dat je de motor eens écht tot op een haar van z'n leven kunt uitmelken. En dat nog zonder de wet echt astronomisch grof te overtreden. Het kán. Heus. En om dat aan te tonen gaan wij het ook daadwerkelijk doen.

20160307- TPX8746_1De Z300 behoeft geen introductie. Inmiddels in z'n tweede jaar beland is het zonneklaar dat wij een zwak hebben voor de klasse in het algemeen en de Z niet in het allerlaatst. Naast z'n broertje met jas, de Ninja 300, hebben we al eens verklaard de Z een nóg beter idee te vinden. Met veertig pk in de machinekamer is het eigenlijk nergens voor nodig je voor te doen alsof je er meer hebt en dus kun je dan net zo goed voor een recht stuur en nette zithouding kiezen. Alhoewel dat een keus is, dat kunnen we niet vaak genoeg onderstrepen. 

Om dit dispuut nog eens uit de doeken te doen hebben we intussen nog een keer de Ninja en de Z300 naast elkaar geplaatst en zijn daarbij redelijk grondig geweest: zowel in Spanje als op het circuit hebben de twee titanen een zeer dappere strijd geleverd om nu eens goed te kunnen zeggen wat wat is. 

Dat is dus het face to face met de sportfiets en de naked. En daarmee hebben we deel twee ook al uitvoerig uitgeprobeerd: een flinke circuittest. Ook weer zoiets wat we vooraf al heel graag eens wilden doen, vanaf het moment dat we er voor het eerst kennis mee maakten, nu een ruim jaar geleden. Circuitrijden is leuk, circuitrijden op kleine opdondertjes is nog leuker. En circuitrijden met een heel roedel identieke opdondertjes is wel het allerleukst... een uitgebreid verslag hiervan volgt eveneens. 

20160422-KawasakiMettet-4053
Tot de vonken er vanaf vliegen...

Natúúrlijk willen we ook weten wat de concurrentie doet. Al bij de introductie dacht ik over de MT-03 'dit zou nog wel eens een heel close finish kunnen worden' en inmiddels zijn ook dáár beelden van. Willen we nog iets uitbreiden, maar ook daar volgt te zijner tijd een verslag van.

20160422-Vincent-73
Nog even geduld...

Dat zijn nog maar een paar voorbeelden. Willen we het Evangelie van de Kleine Motor verspreiden, dan zullen we aan moeten tonen dat deze machientjes tot alles in staat zijn. Stadsverkeer ligt voor de hand. Sturen? Zie hierboven, onder andere. Maar hoe goed doet de Z het bijvoorbeeld met reizen? Is dat nog te doen en zo ja, hoe goed? Ook daar zullen we nog herhaaldelijk op terug komen, maar de eerste gemiddeld lange tocht is inmiddels afgelegd en daaruit blijkt dat op een rit van twee en een half uur de Z net zo snel aan de finish is als bijvoorbeeld (in dit geval) een Versys 1000 op de heenweg. En daarbij hebben we niet lullig gedaan, we weten sindsdien ook dat de Z met rijder in allweatheroutfit, inclusief volle rugzak, nog steeds 178 kilometer per uur op de teller kan zetten. En bovendien: die rijder stapte na zijn rit ook nog steeds levend af.

20160503-Z300 3223

Voorlopig blijft de Z bij ons logeren en voorlopig zijn we nog niet uitgeëxperimenteerd. Wijzelf zijn al lang overtuigd van het ding, nu is het aan ons om nog veel meer mensen te bekeren en daar kunnen jullie ons bij helpen. Weet je nog een goed idee voor ons om de Z aan te onderwerpen, hoe ludiek of extreem ook, laat het ons dan vooral weten en wie weet zien we over een poosje hoe het afloopt. Little bikes, big fun! 

20160503-Z300 3290
Zo. Nog vragen?