Zoeken

Uit de praktijk: Sidi Mag-1

7 april 2015
Het afgelopen jaar lanceerde Sidi de Mag-1, een lichtere en meer gestroomlijnde versie van de supersportieve Vortice. Een laars die qua innovaties veel overeenkomsten met de Vortice heeft, maar met nagenoeg dezelfde protectie, minder gewicht en een lager Star Wars gehalte.

Sidi Mag-1

Volgens de meegeleverde informatiesheet is de Mag-1 van Sidi’s Sport collectie ontworpen voor snelheid en het circuit, waarbij de technologische innovaties vooral onderhuids zijn aangebracht. De Mag-1 kan zoals gezegd als de minder extreme versie van de Vorice worden gezien en is bedoeld voor motorrijders die niet continue op het circuit zitten. Hetgeen z’n looks is af te zien: waar de Vortice zoals gezegd zo van de set van de nieuwste Star Wars film lijkt te zijn weggegapt heeft de Mag-1 een minder futuristische uitstraling, dankzij de nu van carbonfiber vervaardigde bracing die aan de binnenkant is aangebracht en de laars de stijfheid en protectie geeft zoals je van een circuitlaars verwachten mag.

Uniek aan de Mag-1 is het sluitmechanisme, waarbij de conventionele rits het veld heeft geruimd voor een drietal Tecno-3 snelsluitingen. Nu werden die snelsluiters ook al bij de Vortice toegepast om de laars lekker strak aan te snoeren, maar door de lip van het rijgdraad van een magneetje te voorzien wordt dit gemakkelijk op z’n plek gehouden, voordat de sluiting wordt aangehaald. Voordeel van de Tecno-3 sluitingen is dat de laars perfect op de vorm van je voet aansluit, tSidi Mag-1 Sidi Mag-1
De hak is asymetrisch gevormd. Dankzij de carbonfiber bracing die onderhuids is aangebracht is de Mag-1 én licht én stijf.
Sidi Mag-1
Het Tecno-3 sluitsysteem: kinderlijk eenvoudig, maar het snoertje had van ons iets langer mogen zijn.
erwijl er ook voldoende ruimte is voor de broekspijp van je lederen overall. De eerste keer was het wel even prutsen voordat het teflon beenschild op de juiste afstand was gepositioneerd en was de laars nog zo stijf dat het aantrekken (lees: het in positie brengen van het rijgdraad) ietwat onwennig ging, maar inmiddels hebben we ons de aantrek-procedure geheel eigen gemaakt. Voor zover hier een kritische noot kan worden gekraakt had het visdraad van ons best een centimeter langer mogen zijn.

Eenmaal de Mag-1 goed aangesnoerd is het opmerkelijk hoe ontzettend stijf de laars is, vergelijkbaar met racelaars met uitwendige kunststof brace maar dan zonder het vervelende gepiep nadat je een regenbui voor je kiezen hebt gehad. Sterker, geen laars die zó strak om onze voet zit als deze Mag-1, zonder dat het als knellend wordt ervaren. Dankzij de afwezigheid van een uitwendige brace past de laars ook eenvoudig onder een allweather of kevlar spijkerbroek. De stijfheid komt ongetwijfeld voor rekening van de onderhuids aangebrachte carbonfiber brace en is alleen een nadeel als de 4-daagse op het programma staat, maar daar is deze laars ook zeker niet voor bedoeld. Tijdens het rijden geeft de stijfheid juist een extra stabiel gevoel. Daarnaast heeft Sidi de hak asymmetrisch uitgevoerd, waardoor de binnenkant goed contact met de motor maakt, terwijl de -uitwisselbare- schokabsorptie aan de buitenkant is aangebracht. Naast de beschermkap op de hak zijn ook de Tecno-3 snelsluiters, de scheenbeschermer en de teenslider uitwisselbaar, waardoor de laars na een schuiver niet meteen bij het grof vuil hoeft te worden gezet.

Sidi Mag-1

Met de Mag-1 heeft Sidi een sportieve laars op de markt gezet die over nagenoeg dezelfde protectie als de Vortice beschikt, maar een stuk lichter en ranker is uitgevoerd. Zeker in deze witte uitvoering oogt de laars lekker blits, hoewel dat wit wel besmettelijk voor kettingvet is. Volgens de Italianen is de Mag-1 voor circuit én straat en is wat ons betreft daarvoor perfect geschikt, maar dan wel zolang je op de motor zit. Voor wie naast motorrijden ook regelmatig klunen wil is deze laars misschien een tikkie te sportief.

Beschikbare kleuren:
zwart, wit/zwart, fluorgeel/zwart

Maten:
41 t/m 46

Adviesprijs:
€ 379,95

Meer info:
Jopa Racing Products
www.jopa.nl 
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.