Test: Hit-air Airbag Jas
Kleding
Jas met Airbag: overdreven of voordelig?
Bovenstaand stukje is de eerste regel over de airbag-jas op de website van
ProtAxion
, de Nederlandse importeur van deze in Frankrijk geproduceerde jas. De jas is al wat langer bekend in de motorwereld, maar tot op heden nog niet aangeslagen - althans niet in Nederland
en België. Reden hiervoor is de sceptische Nederlander voor een deel en kinderziektes in het verleden voor een ander. De kinderziektes zijn verholpen, nu de Nederlander nog zien te overtuigen.
ABS identiek
Veiligheid op de motor is een hot item. Denk aan ABS; ook een systeem wat leidt tot verhitte discussies onder motorrijders maar eenieder die met een modern ABS systeem heeft gereden moet toegeven: het werkt wél. Zo ook met de Airbag jas van Helite. Ondergetekende stond er aanvankelijk sceptisch tegenover- heeft zo"n airbag wel enig nut? Toen wij een uitnodiging kregen van Danny Land -de man achter ProtAxion- om de jas te testen sloegen we die dan ook niet af.
De rest
We laten we de Airbag eerst even voor wat het is- leuk systeempje en zo, maar hopelijk nooit nodig en tsja, écht testen op vrijwillige basis was verzekeringstechnisch niet mogelijk (we hebben onze Belgische collega Tim van de Cavey gevraagd maar dit was zelfs voor hem te gek). Dus laten we eerst bekijken wat we echt kunnen beoordelen en waar we verstand van hebben: de pasvorm. ProtAxion levert verschillende modellen, 4 stuks in totaal + een vest om over de reguliere motorjas aan te trekken. Twee heupmodellen (GS & HS1), het vest (D) en twee lange modellen (LT & EU). Bekijken we de jassen, dan geven ze een degelijke indruk: de stiksels zijn stevig, de vorm goed en de opzet degelijk. Op alle belangrijke plaatsen vinden we protectoren van een goede kwaliteit (schouder, elleboog, rug). De binnenjas is goed vastgezet door middel van een rits en goede drukkers in de mouw. Wat we wel missen is een binnenzak in deze binnenjas en een kruisband of rits; de jas is dus jammer genoeg niet vast te zetten aan het onderlichaam. Iets wat zeker meegenomen zou moeten worden in een volgende update.
Pashokjes
De jas aantrekkend is de pasvorm goed, de jas zit lekker en is alles behalve zwaar (voor een motorjas wel te verstaan). Wennen is de persluchtcilinder op de voorkant; dit voelt in het begin even raar (de airbag blaast op achter deze cilinder om deze ook veilig te maken). De kraag is iets stugjes en hoog dus in eerste instantie geeft deze problemen met het draaaien van het hoofd (meervoudig gebruik maakt de kraag soepeler, een keer test "blazen" ook).
Vervolgens wordt de jas in de praktijk beoordeeld op windbescherming, comfort en gebruiksgemak van systeemborging. Alle jassen zitten lekker - de één wat beter dan de ander, maar dit is uiteraard persoonlijk. De kragen houden de rijwind goed tegen en een ´koude buik doortocht´ is niet waar te nemen. De armen zijn lang genoeg om hele rare capriolen uit te halen zonder enig verlies van bescherming, iets waar ondergetekende in het verleden vaak last van had. Het enige wat hindert bij lekker achterop zitten is het trekkoord, maar dit schijnt geen reguliere motorhandeling te zijn, dus dit valt de jas niet aan te rekenen. Belangrijke hierin is het kabeltje wat aan de motor bevestigd moet worden. Dit activeert de Airbag op het moment dat een trekkracht van meer dan 30 kilo op het systeem wordt geplaatst. Het koord is wordt aan de motor bevestigd (om het stuur of aan het frame) en zodoende wordt het hele systeem geactiveerd zodra motor en berijder zich scheiden.
Naar buiten
Na alle reguliere punten wordt het tijd om de Airbag binnen in de jas te ontdekken. Helm op, jas aan, hanschoenen aan en schrapzetten terwijl met een zeer ferme ruk aan "t koord de airbag geactiveerd wordt. Je hoort een plof en binnen no time ben je omgeven door lucht. Slaan op de Airbag leert de belangrijke delen goed beschermd zijn, ook onder de cylinder met perslucht voelt het veilig aan. De kraag duwt de helm tegen de borst waardoor de nek volledig ingekapseld wordt. Volledig beschermd dus. Het rugpand zet volledig uit waarbij
|
een gedeelte uitklapt wat je stuitje beschermt. De voorkant wordt beschermd zelfs de zijkant.
Conclusie
Onze eerste bevindingen van de jas zijn uitermate positief: de jas zit lekker, is niet zwaar en de cylinder zit bij normaal rijden niet in de weg. Toen we tijdens een testrit overstapte op een RSV Factory zat de cylinder echter wel in de weg bij het wegduiken achter de kuipruit. Maar laten we echter wel wezen: deze jas is niet bedoeld om mee te gaan racen op een hypersport en op een FJR1300 was van dit probleem dan ook geen sprake. De airbag bescherming hebben we tot op heden gelukkig nog niet live kunnen testen, maar het systeem voelt goed bij testactivatie en dat schept vertrouwen. In de eerste instantie ga je denken dat het kabeltje vergeten kan worden; ervaring leert echter dat dit een gewenning wordt, net zoals beschermende kleding en rugprotector voor het wegrijden. Veiligheid komt natuurlijk uit je hoofd, niet uit je hart.
Informatie over de prijs is opvraagbaar bij de dealer, deze zijn te vinden op de website van ProtAxion ProtAxion heeft motorfreaks.nl een jas van het type LT ter beschikking gesteld; na een uitvoerige testperiode onder liefst alle weersomstandigheden zullen we de resultaten hiervan ook publiceren.