Zoeken

Arai Chaser-V: flink veranderd

29 november 2013

Kawa-38

De Chaser is een oude bekende in de serie helmtypen die Arai aanbiedt en bevindt zich ongeveer halverwege het spectrum. Als zodani houdt de Chaser het midden tussen (relatief) betaalbaar en luxe. In die positie is het moeilijk om niet de ene of de andere kant op door te slaan en zo is het model reeds lange tijd helemaal niet of minimaal gewijzigd gebleven. Vanaf 2013 heeft Arai dan toch mogelijkheden gezien de helm een flinke update te geven en noemt het resultaat voortaan Chaser-V.

Chaser0063
Oud versus nieuw. Van buiten is met name de nieuwe spoiler duidelijk anders

 Zo was het te verwachten dat ook de Chaser zou worden voorzien van de zogeheten Hyper Ridge, een extra stevige rand in de buitenschaal die als zodanig voor extra veiligheid moet zorgen. Nieuwe techniek die geen extra onderdelen of significant andere fabricage vereist, dat is vanzelfsprekend. Volgens de fabrikant is hiermee ook de 'instap' iets groter en dus eenvoudiger geworden.

Daarnaast is de helm voortaan voorzien van het SAI-vizier wat in feite gewoon inhoudt dat je blikveld nog weer wat groter en breder is geworden. Ook is de ventilatie rondom nog eens onder de loep genomen en heeft de voorste luchtinlaat nu een iets andere vorm met een betere sluiting voor als je géén frisse lucht in je helm zou willen. Hiermee krijg je ook geen regen, sneeuw of andere viezigheid binnen, dus dat is geen gek idee. Maar het échte wonder zit aan de achterzijde, waar de ventilatie volgens opgave zomaar met 50 procent verbeterd zou moeten zijn. Gecombineerd zijn voor- en achterzijde dus goed voor een betere flow door de helm heen en dus een betere koeling.

Chaser0064Chaser0065

Maar de Chaser-V is stiekem toch wel degelijk luxer geworden; was in de oude Chaser de voering nog vast gemonteerd, bij de nieuwe is deze uitneembaar en wasbaar. Ook is de vulling van die voering, als ook de wangkussens, gemaakt volgens het Peel Away principe; in feite een reeks voorbewerkte snedes in het foam zelf waardoor deze naar wens op de gewenste dikte kan worden uitgevoerd. Dit systeem komt dus een beetje in de plaats van de als accessoire verkrijgbare (wang-)kussens in verschillende dikte.

Maar ook qua pasvorm is de Chaser-V anders dan zijn voorganger. Dit komt door de nieuwe vorm van de buitenschaal, maar ook de vorm en plaatsing van de kussens aan de binnenzijde is anders. Nu zou er meer ruimte voor de oren moeten zijn.

In de praktijk zijn die verschillen niet zo groot als ze in tekst lijken, maar toch wel te merken. Met name de ruimte rond de oren valt hierbij op, dit is echt anders dan bij de oude versie. Een nieuwe helm voelt sowieso anders aan dan een oude die al jaren op je hoofd heeft gezeten, maar dat verschil in acht nemend zijn er nog wel een paar marginale verschillen merkbaar. Hoeveel groter het blikveld is geworden is echt een kwestie van meten, maar vanuit de eerste persoon is het zicht in verticale zin wel verbeterd. En dat terwijl het voelt alsof de helm iets 'dieper' over het hoofd heen zakt, toch kijk je in racehouding minder snel tegen de bovenrand van de helm aan. Het verschil is klein, maar evengoed merkbaar.

Chaser0066Chaser0068

Aan de pasvorm zul je het verschil in voering niet merken, maar rij één keer een inspannend ritje en je weet waarom een uitneembare voering een pré is. In de helm lijkt het minimaal te kunnen schuiven, zet je gewoon de helm op en gaat rijden, dan zul je er weinig hinder van ondervinden.

Na ruim vier jaar intensief gebruik is de oude witte Chaser aan vervanging toe en heeft in de Chaser-V een waardig opvolger. Deze helm heeft een goed eerste indruk achtergelaten en zal zich de komende jaren onder zeer wisselende omstandigheden moeten bewijzen. Over de ervaringen hierbij zullen wij te zijner tijd een gefundeerde conclusie kunnen trekken. Voorlopig zijn we weer veilig onderweg.