Zoeken

Dunlop Qualifier II - de nieuwe standaard?

17 juli 2009

Geen vertrouwen:

Dunlop_QualifierII_set.jpgDe Dunlop Qualifier heeft sinds enige tijd een opvolger en die heet, hoe verrassend, Qualifier II. Eigenlijk moet daar nog Sportmax voor want dat is de aanduiding die Dunlop gebruikt voor haar sportieve (banden-)lijn. Toen de Qualifier op de markt verscheen (al weer ruim drie jaar geleden) was er nogal wat verwarring over de naamgeving. Als je je sportieve straatband Qualifier noemt dan moet het wel iets speciaals zijn, want 'qualifiers' waren toch voornamelijk voorbehouden aan de godenzonen van het mondiale motorracen? En dit was geen raceband, en al helemaal geen zachte kwalificatieband, maar een sportieve straatband bedoelt voor supersports. En juist daar liet de band een steekje vallen. Het was een goede band, zondermeer, maar het is algemeen bekend dat de Qualifier in natte omstandigheden nou niet bepaald, eh..vertrouwen gaf. Dunlop zelf geeft aan dat ten tijde van de ontwikkeling van de Qualifier daar ook hun prioriteit niet lag, vanwege de sportieve inslag van de band. Valt iets van te zeggen. De meeste sportieve straatrijders zullen zoveel mogelijk regen willen vermijden maar ja, daar ontkom je niet altijd aan. Ook het feit dat aftermarket Qualifiers beter presteerden (die waren dan ook doorontwikkeld) dan OEM-banden (banden die als eerste montage zijn gemonteerd op een nieuwe motor) deden de reputatie geen goed. Tenslotte verscheen de concurrentie kort daarna ook nog eens met sportieve straatbanden die het (veel) beter deden - met name in natte omstandigheden - en dus moest er een nieuwe supersportband komen. Je kunt je afvragen waarom Dunlop er niet voor koos om hun nieuweling een andere naam mee te geven, maar blijkbaar vond men de naam sterk genoeg om te blijven gebruiken.

Zelfde naam, andere band:

Qualifier II Positionering.jpg

De Qualifier II volgt dus de Qualifier op, die op zijn beurt de opvolger was van de D208 (die weer de opvolger van de D207E-volutie was). Net als zijn concurrenten beschikt de Qualifier II nu ook over verschillende rubbercompounds. Drie in dit geval, waarvan twee in de achterband en een derde voor de voorband. Daarmee bewandelt Dunlop dezelfde weg als bijvoorbeeld Bridgestone die ook verschillende compounds (3) in zijn achterbanden toepast maar niet in de voorband (BT 016/021). Dit in tegenstelling tot Michelin die bij de Pilot Power 2CT (en Pilot Road 2) ook in de voorband twee compounds (zachtere wangen) gebruikt. De technologie waarmee de Road Smart werd ontwikkeld, die een geavanceerd profieldesign combineert met de MultiTread-compound (MT) en een unieke karkas constructie, is ook gebruikt om de Qualifier II te ontwikkelen. Hierdoor konden de prestaties en duurzaamheid verder worden verbeterd. De nieuwe Dunlop Qualifier moet daardoor beschikken over een korte opwarmcyclus, moet buitengewoon stabiel remmen en zich prima gedragen op nat wegdek. Hij zou door al deze feiten de supersportrijder een 'totale feedback' moeten geven.

Van circuit naar weggebruik:

Multi Tread compound.jpgMet de nieuwe Qualifier II wil Dunlop zijn racetechnologie naar de weg vertalen. De MultiTread (MT) compound technologie zorgt voor een goede grip op zowel droog als nat wegdek en is afgeleid van de zeer succesvolle D211GP, de professionele raceband van Dunlop. Daardoor moet de Qualifier II een beter gevoel geven, met veel stabiliteit in bochten, en veel vetrouwen. De Qualifier II heeft een uniek richtingsgebonden profiel die de prestaties verbetert en de slijtage verminderd. Door een nieuwe compoundmix wordt een groter bereik van bedrijfstemperaturen mogelijk gemaakt en in combinatie met de MT technologie ook nog eens een verbeterde stabiliteit op hogere snelheid. Voor de achterband houdt dit in dat er - doordat de band een vlakker middengedeelte kreeg - een groter contactvlak ontstaat, ook bij kleine hellingshoeken, zonder er bij grotere hellingshoeken contactvlak voor op te geven. CTCS.jpgHier is veel aandacht aan geschonken omdat dit een gelijkmatiger verloop geeft en dus een neutraler stuurgedrag. De D211GP raceband bijvoorbeeld, is puntiger en stuurt daardoor minder neutraal. Gewenst op het circuit - waar je van bocht naar bocht knalt en je bij grote hellingshoeken veel contactvlak wilt - maar minder wenselijk op straat waar je veel meer geleidelijk instuurt. Uitzonderingen daargelaten. Ook de trekkracht en spanningsverdeling over het karkas werd aangepast door een geanvanceerd technologisch concept dat CTCS (Carcass Tension Control System) wordt genoemd. Dit helpt mee aan het verkrijgen van een stabieler contactvlak - en dus een gelijkmatige spanning - bij hellingshoeken. Zo ontstaat een constante grip en een voorspelbaar karakter van de band. Voordeel; meer grip en stabiliteit bij het snelle bochtenwerk. Een beter totaal gevoel dus, en dat is zeer belangrijk voor ons motorrijders.

Meer innovatie:

contactvlak_tov_hellingshoek.jpgVoor het snel opwarmen van de band liet het technische team van Dunlop een nieuw silica ontwikkelen om een betere binding met de (lange, dunne) polymeren te verkrijgen. Hiervoor worden ultra fijne roetdeeltjes gebruikt waardoor de band sneller opwarmd, over een groter temperatuurbereik en over meer grip beschikt. In de middenstrook van de (achter-)band wordt - net als bij de Road Smart - Silica A-tractiecompound gebruikt en Silica B-compound voor de schouders. Hierdoor wordt grip in de rechte lijn én het vertrouwen bij hellingshoeken (35 tot 55 graden) gewaarborgd. Samen met de Jointless Belt (JLB) constructie levert dit een grote stabiliteit en schokdemping bij hogere snelheden op.
De huidige Supersport machines zijn krachtpatsers en zijn in staat tot zeer hoge prestaties. Daarom hebben ze banden nodig die dat aan kunnen, maar die ook praktisch blijven voor dagelijks gebruik. De Qualifier II voldoet aan die behoeften van Supersport rijders. Met een uitzonderlijke combinatie van natte/droge grip, stabiliteit en handling in een band die snel opwarmt maar ook buitengewoon duurzaam is en langer meegaat.

Eigen bevindingen:

Z750_V.jpgMooie praat maar wat is er nu geschikter om dit alles te checken dan een praktijktest! Daarom werd besloten om zelf te ondervinden hoe de nieuwe Qualifiers II zich houden want een machine van de redactie is recent uitgerust met een set van deze nieuwe Dunlops. Daar zijn inmiddels een goede 4000 kilometer asfalt onderdoor gerold en het ziet er naar uit dat we een nieuwe favoriet hebben! Voor deze set lagen er Qualifiers om (en daarvoor een set Michelin Power) dus er kan een goed vergelijk gemaakt worden. In vergelijking met de Qualifiers geven de nieuwe Qualifiers II zonder meer veel vertrouwen, al vanaf de eerste meters (en toen was het nog een stuk koeler). Waren de Qualifiers voornamelijk goed als het droog - en warm(-er) - was, de Qualifiers II doen dat ook als het wat minder warm én/of nat is. Insturen gaat altijd heel mooi gelijkmatig waarbij je voelt dat het met de grip wel goed zit. We zijn er nog niet mee het circuit op geweest maar dat gaat binnenkort ook nog gebeuren. Z750_A.jpgKunnen we de stabilitiet onder hard remmen nog eens goed onder de loep nemen. Wel is er een mooie tour mee gereden (ruim 1800 km in vier dagen waarvan ruim 1300 km binnenwegen). We hebben in ieder geval al wel kunnen ervaren dat bij het (flink) uitaccelereren van een bocht de band vooralsnog geen krimp gegeven heef. In vergelijking met de Michelin Powers mogen we stellen dat die misschien wat sneller insturen (door de meer puntige vorm) maar dat de grip op nat wegdek naar onze menig minstens zo goed is. Daarmee lijkt Dunlop zijn beweringen volledig waar te maken. De band warmt snel op, is stabiel, heeft genoeg grip onder zowel droge als natte omstandigheden en, niet onbelangrijk, geeft veel vertrouwen. Over de duurzaamheid kunnen we nog niet al te veel melden maar na 4000 km ziet de slijtage er goed uit, daar komen we uiteraard nog op terug. Dunlop is met de Qualifier II terug op het hoogste niveau van de sportieve banden. Zelfde naam, betere band, veel beter!

Bij aanschaf van een nieuwe set Dunlops Qualifier II kun je nog t/m 31 juli een fraaie tanktas van Alpinestars winnen!