Test: TomTom Rider K4
Rijden met een kronkel
Inhoudsopgave |
---|
Test: TomTom Rider K4 |
Intelligent |
Conclusie |
Tekst: Peter Aansorgh
Fotografie: Peter Aansorgh, Ed Smits
Wie zich het eerste TomTom motornavigatiesysteem herinnert, zal geen hoge pet op hebben van het merk. Het waren waterdicht gemaakte autosystemen die weinig begrepen van motorrijders. Gelukkig had je er niet zo lang last van, want de bevestiging was zodanig slecht dat je het apparaat binnen de kortste keren verloor. Lange tijd was er dan ook maar één echt goed merk als het ging om motornavigatie: Garmin. Maar TomTom heeft zijn lesje geleerd. Het heeft gedacht, gerekend en geconstrueerd om hard terug te slaan: het heeft steeds betere systemen op de markt gebracht en deelt nu een flinke klap uit met de nieuwe TomTom Rider K4. Die maakt dan ook meteen een robuuste indruk.
Het bevestigingssysteem is slim en degelijk. De cradle is voorzien van een schuif met een veerbelaste grendel.Je schuift hem erop en hij klikt vast. En je moet aardig je best doen als je hem weer los wilt schuiven, dus verliezen zul je hem niet.Tegen meerprijs is er een afsluitsysteem voor de cradle te koop, zodat je de TomTom ook bij het tanken rustig op je motor kunt laten zitten. Kost wel bijna 80 euro, dat is wel heftig. Maar een nieuwe TomTom is duurder...
Menukeuze
Bij het bepalen van een route laat de TomTom zijn sterke kant zien. Na aanraking van het touchscreen krijg je de keuze uit wijzig route, beheer de reisplanner, of plan een kronkelroute. En dat is apart. Bij de meeste navigatiesystemen kun je alleen via de snelste of de kortste weg naar je doel. Dan stuurt de wegwijskubus je meestal toch over kaarsrechte wegen naar je bestemming. Zo niet de TomTom Rider. Met behulp van de functie "Kronkelende wegen" stuurt hij je zo snel mogelijk de stad uit en koppelt de meest bochtige wegen aan elkaar tot een leuke route. Zo kun je dus naast de kortste of de snelste weg ook de leukste weg kiezen! En dat is niet de enige optie die de TomTom biedt. Als je niet kiest voor de optie kronkelweg maar gewoon een route wilt zoeken, dan toets je een adres in.Daarna kun je kiezen of je de snelste route wilt, de kortste route, de meest economische route, een wandelroute, een fietsroute, of een route zonder snelwegen. Deze opties krijg je niet standaard in beeld, de TomTom staat zo ingesteld
Standaard staat de Rider op handschoenvriendelijk ingesteld, wat in de praktijk juist lastiger te bedienen is dan het querty toetsenbord omdat je de weliswaar grotere lettertoets 1, 2 of 3x achter elkaar moet indrukken om de juiste letter op te roepen
dat hij standaard de snelste route zoekt. Je kunt in het menu voorkeuren echter een instelling veranderen, waardoor deze opties altijd voor het berekenen van een route worden gegeven. Voor het intoetsen van een route geeft de TomTom standaard een "handschoenvriendelijk" menu waarbij meerdere letters onder één knop vallen. Op zich vind ik dat tamelijk onhandig. Gelukkig kun je in de opties kiezen voor een gewoon querty toetsenbord. Dat werkt stukken sneller.
Routes
Uiteraard biedt de TomTom Rider ook de mogelijkheden om een complete toerroute op het apparaat uit te zetten, maar dat gaat nog veel mooier met de meegeleverde "Tyre"-software. Je maakt dan op de pc een route en laadt deze naar je TomTom Rider, waar je de gemaakte routes opent en beheert met de ingebouwde reisplanner. Je kunt ook tijdens het rijden je afgelegde weg "tracken" en op je pc bewerken zodat je zelf de mooiste stukjes aan elkaar knoopt. Die kun je dan via de TomTom Community met andere motorrijders delen, maar het kan ook rechtstreeks: via de ingebouwde bluetooth-functionaliteit kun je routes eenvoudig naar de TomTom Riders van andere motorrijders zenden. Diezelfde Bluetooth zorgt er ook voor dat de routeaanwijzigingen via een eventuele headset te horen zijn en dat je jouw GSM via het navigatiesysteem "handsfree" kunt gebruiken. Bij de ontwikkeling van de "Tyre" software is helaas niet aan de Mac gebruikers gedacht, de software is alleen voor een windows PC ontwikkeld.
De Rider K4 beschikt over eenzelfde mount-systeem als de Rider 2, maar heeft nu zeven sleepcontacten, waardoor de automount van de oude TomTom niet meer te gebruiken is