Zoeken

Yamaha's nieuwe supernaked heet MT-10

17 november 2015
Yamaha heeft de 'Dark Side of Japan' MT familie uitgebreid met de MT-10, een supernaked die wordt aangedreven door het Crossplane motorblok van de YZF-R1. Over de prestaties van Yamaha's supernaked word in de uitgebreide persinformatie echter nog met geen woord gerapt.

Yamaha MT-10

Hoewel Yamaha de komst van de MT-10 goed geheim had weten te houden hing een nieuwe supernaked al langere tijd in de lucht. De FZ1 was al langere tijd niet meer vernieuwd en was geen partij meer voor de huidige generatie supernakeds. De MT-10 moet echter niet als opvolger van de FZ1 worden gezien, maar als uitbreiding van de MT familie, de nieuwe stijl die door Yamaha met de MT-07, MT-09 en MT-125 al was ingezet.

Het valt haast niet te ontkennen dat Yamaha voor wat de styling betreft erg goed op Kawasaki's Z1000 heeft gelet. Zo spraakmakend als die fiets was tijdens zijn lancering twee jaar geleden, zo spraakmakend is ook deze MT-10. Het uiterlijk deed ons direct denken aan de robot Number 5 uit de 1986 blockbuster film Short Circuit.

De MT-10 wordt aangedreven door het Crossplane motorblok van de YZF-R1, maar de prestaties houdt Yamaha momenteel nog angstvallig geheim. In de wandelgangen wordt gefluisterd over een topvermogen van rond de 160 pk, maar dat kan ook de ijdele hoop van het journalistengarde zijn.

Yamaha MT-10_02

Volgens Yamaha is de performance van het motorblok aangepast voor een optimale koppel-emotie voor dagelijks gebruik op straat, wat is gerealiseerd door het in- en uitlaatsysteem, de benzine injectie en de balans van de krukas te wijzigen. Uiteraard is de MT-10 ride-by-wire, een in drie standen instelbare tractiecontrole, een slipper assist koppeling en cruise control voorzien.

Het rijwielgedeelte bestaat uit een lichtgewicht aluminium Deltabox frame, waar aan de voorkant een KYB 43 mm upside down en aan de achterkant een met bovenbrug verstijfde achterbrug en KYB monoshock is gemonteerd. Opmerkelijk is de wielbasis, die met 1.400 mm voor naked begrippen best klein te noemen is.

Voor wat de remmen betreft heeft Yamaha gekozen voor radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen en 320 mm schrijven voor en éénzuiger remklauw met 220 mm schijf achter. Over het gewicht wordt, net als over het vermogen, nog met geen woord gerapt.

Yamaha MT-10

De MT-10 zal vanaf mei 2016 leverbaar zijn, hoeveel de fiets moet gaan kosten is nog niet bekend.