Yamaha YZF R125: nu ook in Nederland
Vanaf het eerste moment dat ons oog viel op de YZF R125, op de motorbeurs van Parijs in 2007, waren we razend enthousiast over deze lichte fiets die als twee druppels water op z'n grotere R6 en R1 broeders lijkt. Echter, hoe serieus ook onze smeekbeden waren, Yamaha besloot de motor niet in Nederland op de markt te zetten, omdat daar geen markt voor zou zijn.
Dat de YZF R125 echter een serieus stukje speelgoed is, daarvan was men zich bij Yamaha terdege van bewust, wat reden was de Yamaha R125 cup te lanceren, een cup waarbij met deze machines door jeugdig talent op het scherpst van de snede wordt gestreden. Het succes van de R125 cup, gecombineerd met het feit dat vanaf 19 januari 2013 het nieuwe A1 rijbewijs wordt ingevoerd, was voor Yamaha reden genoeg de fiets alsnog naar Nederland te halen.
De YZF R125 wordt aangedreven door een 125cc vierkleps eencilinder, die -geheel volgens A1 rijbewijs richtlijnen- goed is voor vermogen van 11 kW. Qua techniek doet de R125 amper onder voor zijn grotere broers, de korte-slag motor is voorzien van benzine-injectie en het kuipwerk is geheel in R-styling met kenmerkende dubbele vossenogen koplampen.
Anders dan veel andere 125cc's is de R125 gebouwd rondom een full-size chassis, waardoor er genoeg ruimte is voor de grotere motorrijders onder ons. De fiets is verder voorzien van serieuze remmen (een 292 mm enkele schijf voor en 230 mm enkele schijf achter), een lichtgewicht Deltabox frame en een aluminium achterbrug met monocross veersysteem.
De YZF R125 is per direct leverbaar in de kleuren Competition White en Power black, en heeft een adviesverkoopprijs van € 4.799,00.