Zoeken

Yamaha T-Max krijgt gezinsuitbreiding

8 november 2016
Yamaha heeft de T-Max voor 2017 compleet vernieuwd. En niet alleen dat, de populaire scooter is nu in 3 versies leverbaar, T-Max, T-Max SX en T-Max DX.

 

Het is al weer 15 jaar geleden dat Yamaha de scooterwereld volledig zou veranderen met de T-Max, die al snel de R1 onder de motorscooters werd genoemd. En met succes, de maxi-scooter groeide uit tot de best verkochte motorscooter boven de 125cc, sinds z'n lancering zijn er meer dan 233.000 exemplaren van verkocht.

Voor 2017 gaat het opmerkelijke TMAX verhaal verder met drie nieuwe uitvoeringen: TMAX, TMAX SX en TMAX DX die stuk voor stuk klaar zijn om de iconische status van deze prestigieuze motorscooter opnieuw te bevestigen door prestaties, technologie en design van het allerhoogste niveau te bieden. Tenminste, zo zegt Yamaha in haar persinformatie.

Met de 2017 T-Max hoopt Yamaha een nog breder publiek aan te gaan spreken. De standaard T-Max is meer een basis uitvoering voor klanten die 'm zelf graag willen personaliseren, de SX met speciale kleuren en D-MODE rijmodi is er voor de sportieve klant, terwijl de meer toeristische rijder weer beter aan z'n trekken komt met de T-Max DX.

Motorisch is de nieuwe T-Max identiek aan de T-Max 530, met dat verschil dat het 530 blok aan alle kanten is opgefrist en nu aan Euro4 voldoet. Het blok is uitgerust met YCC-T ride-by-wire gasklepbediening, aangestuurd door een 32-bits ECU. Hierdoor kon ook tractie controle worden toegepast. 



Het rijwielgedeelte daarentegen is niet flink opgefrist maar compleet nieuw, het aluminium frame en de -langere- aluminium swingarm heeft voor een belangrijk deel bijgedragen aan de gewichtsreductie van in totaal 9 kilo. De achtershock is horizontaal gemonteerd, de progressieve hefboomverhoudingen van het nieuwe systeem zijn ontworpen om in het begin een lichte demping te geven, met een stijvere demping wanneer de belasting het hoogst is.

Voor 2017 is een nieuw aandrijflijn ontworpen om het onafgeveerde gewicht te verminderen en ook om bij te dragen aan de massa centralisatie van de T-Max. De nieuwe secundaire aandrijfriem is met carbon versterkt, waardoor de breedte van de riem tot 25 mm kon worden gereduceerd, in vergelijking met de 40 mm van het huidige model. 

De 2017 T-Max maakt gebruik van banden van dezelfde grootte als het huidige model, met 120/70-15 aan de voorzijde en 160/60-15 aan de achterzijde. De velggrootte aan de achterzijde is nu 4,5 inch om het onafgeveerde gewicht nog verder te verlagen.

De T-Max is onder het zadel uitgerust met een grotere opbergruimte, die is ontwikkeld in combinatie met een nieuw ontwikkeld, lichtgewicht kunststof subframe. De nieuwe structuur beschikt over meer ruimte om spullen mee te nemen en biedt opbergruimte voor twee motorscooter helmen.

Het kenmerkende instrumentarium is weliswaar nog steeds opgebouwd uit de twee typerende tellers (snelheid links en toerental rechts), maar is nu aangevuld met een heus TFT display. Een contactslot is er niet meer bij, de T-Max is van een sleutelloos 'Smart Key' systeem voorzien. Ook is de T-Max op de Dainese D-AIR airbagjas voorbereid.



En dan zijn er dus nog de twee nieuwe uitvoeringen, T-Max SX en T-Max DX. De extra features van de SX zijn exclusieve kleuren, rijmodus aanpasbaar met D-MODE en My T-Max Connect app, dankzij een geïntegreerd GPS systeem. Bij de DX kan daar nog cruise control, een elektrisch verstelbare ruit, handvat- en zadelverwarming en instelbare achtervering bij op worden geteld.