Zoeken

Yamaha plant €400 motor voor Indiase markt

12 juni 2012
Waar voor de Europese en Amerikaanse markt de fabrieken elkaar proberen af te troeven met nog meer pk's en nog minder gewicht, wordt aan de andere kant van de wereld een heel andere oorlog gevoerd. Kort na Honda's lancering van de ultra-goedkope Dream Yuga in India heeft Yamaha aangekondigd een nieuw model te ontwikkelen dat nagenoeg 40% goedkoper zal zijn.

Yamaha-Crux
Yamaha Crux: nog niet goedkoop genoeg

Met een markt van 13 miljoen nieuwe motorfietsen per jaar is de Indiase motormarkt voor de Japanse fabrieken zeer zeker interessant te noemen. Niet gek dat men elkaar daar prijstechnisch probeert af te troeven. Met het wegvallen van de samenwerking met het Indiase Hero opende Honda de afgelopen maand de aanval op het low-cost segment met de lancering van de 109cc Dream Yuga, die in India voor 44.642 Indian Rupees (€638) over de toonbank gaat en daarmee de goedkoopste Honda in India is.

Reden voor Yamaha om daar weer op te acteren. Hoewel het merk met de gekruiste stemvorken met de 106cc Crux al een model in huis heeft dat met 38.365 Indian Rupees (€548) goedkoper is dan de Dream Yuga, wordt momenteel gewerkt aan een nog goedkopere fiets die in India voor minder dan 27.500 Indian Roepees (€393) op de markt moet worden gezet.

Hiroyuki Suzuki, chief executive officer en managing director van India Yamaha Motor, verklaarde tegenover de Hindustan Times een goedkoop model voor de Indiase en Afrikaanse markt te overwegen.

Ons product benchmark is voor wat kosten betreft momenteel de YBR110 en Crux, maar we zouden een motor willen ontwikkelen in het lage-kosten segment voor markten als Afrika. Het doel is een motor te ontwikkelen die $50 kost. Ik denk dat er in Afrika en India veel vraag zou zijn naar zo'n motor.

Met 27.500 Indian Roepees zou de nieuwe Yamaha de goedkoopste motor worden in India, beduidend goedkoper dan de Hero CD Dawn die met een prijskaartje van 36.300 Roepees (€519) momenteel de goedkoopste motor in India is.