Yamaha ontwikkelt YZF-R25 voor Indiase markt
De 2012 Yamaha YZF-R15, ontwikkeld voor de Indiase markt. De 250cc versie zal daar niet veel van afwijken
Kleine motorfietsen leken tot voor kort vooral voorbehouden aan de Aziatische landen en Zuid Amerika, waar deze fietjes met miljoenen over de toonbank gaan en waar de motor vooral als -goedkoop- vervoersmiddel wordt gebruikt. De Indiase markt is daarbij heel erg interessant, omdat niet alleen India als tweede economie van Azië kan worden bediend, maar ook omdat het als poort naar Azië wordt gezien en er in India goedkoop kan worden geproduceerd.
Ook Yamaha roert zich al jaren in de Indiase markt. In 2008 werd door het merk in India de eerste YZF-R15 gelanceerd, een 150cc supersport waarvan de eerste versie een nogal plomp aanzien had maar die dit jaar een serieuze metamorfose kreeg. In navolging van deze R15 wordt nu in India gewerkt aan een 250cc versie, die daar ongetwijfeld als YZF-R25 door het leven zal gaan. Onbekend is of dat een één- of tweecilinder zal zijn.
Met de komst van de nieuwe Europese (motor)rijbewijs-richtlijn wordt Europa echter ook steeds meer een interessante markt en bovendien is dankzij de economische crisis en het steeds meer dichtslibbende verkeer de vraag naar goedkope motorfietsen enorm gestegen.
Merken als Honda, Kawasaki, Suzuki en KTM hebben daar al op ingespeeld met motoren als de CBR50R, Ninja 300, Inazuma 250 en 200 / 390 Duke, terwijl Yamaha in Nederland na vijf jaar eindelijk de YZF-R125 (voor het A1 rijbewijs) op de markt heeft gezet. Met een YZF-R250 zou Yamaha ook in het A2-rijbewijs segment voet aan aarde kunnen krijgen.