Yamaha onthult YZF-R1S... voor de VS
Het verschil tussen de gewone R1 en de in de Verenigde Staten nu gelanceerde R1S zit ‘m voornamelijk in de materiaalkeuze van enkele onderdelen in het motorblok. Zo heeft de R1S stalen drijfstangen en stoterbussen voor de klepveren in plaats van de titanium exemplaren van de standaard R1 en is voor de wielen en de carters aluminium in plaats van magnesium gebruikt.
Als gevolg van deze andere materiaalkeuze is de R1S vier kilo zwaarder dan de standaard R1. Als gevolg van de stalen drijfstangen en stoterbussen is het maximum toerental van 14.000 naar 12.500 toeren per minuut verlaagd en levert de motor iets minder vermogen, maar exacte cijfers zijn door Yamaha niet bekend gemaakt. Verder is de quickshifter komen te vervallen en zijn de Bridgestone R10 banden vervangen door meer straatgerichte S20’s.
De YZF-R1S heeft in de Verenigde Staten een prijskaartje van $14.990, en dat is $2.000 goedkoper dan de standaard R1. En dat is best veel voor een motor die nog steeds voor 99% het R1 DNA heeft. Of de motor ook in Europa zal worden uitgebracht is niet bekend.