Yamaha MT09: eerste model met nieuwe driecilinder
Het is jaren behoorlijk stil geweest bij de op een na grootste motorfabrikant, maar is is men bij Yamaha eindelijk weer gas gaan geven op het gebied van ontwikkeling van nieuwe motorfietsen. Op de Intermot in Keulen werd het afgelopen jaar met de onthulling van een nieuw driecilinder motorblok al een kleine voorbode gegeven, en vandaag is door Yamaha met de MT09 een eerste driecilinder motorfiets gelanceerd.
De MT09 wordt aangedreven door een 850cc driecilinder lijnmotor, die wordt opgegeven voor een topvermogen van 115 pk bij 10.000 toeren en een koppel van 85 Nm bij 8.500 toeren per minuut. Volgens Yamaha moet de driecilinder over een breed toerentalbereik het hoogste lineaire koppel in zijn klasse hebben, wat moet resulteren in een ongekende acceleratie. Dankzij het crossplane karakter moet de MT09 ook een zeer eigenzinnig en kenmerkend uitlaatgeluid produceren. Geheel volgens hedendaagse trend is de MT09 van verschillende rijmodi (Standaard, Touring, Sport) voorzien, door Yamaha tot D-Mode gedoopt.
Het motorblok is gemonteerd in een rijwielgedeelte dat uit een aluminium diecast frame en achterbrug, een bijna horizontaal (onder het zadel) geplaatste achtershock en een 41 mm upside down voorvork is opgebouwd. De vering is zowel voor als achter instelbaar op het gebied van veervoorspanning en uitgaande demping. De fiets heeft een wielbasis van 1.440 mm, die in combinatie met de balhoofdhoek van 25° en de naloop van 103 mm voor een sportief stuurgedrag zal moeten zorgen. Een fatbat stuur en een lang, vlak zadel moeten volgens Yamaha voor een stressvrije ergonomie zorgen.
De MT09 modeljaar 2014 zal leverbaar zijn in vier kleuren, Deep Armor, Blazing Orange, Race Blu en Matt Grey.
Technische gegevens
Motor | |
Type motor: | Vloeistofgekoeld, 4-takt, 3 cilinder, 12 kleppen, DOHC |
Cilinderinhoud: | 847 cc |
Boring x slag: | 78,0 mm x 59,1 mm |
Compressieverhouding: | 11,5:1 |
Max. vermogen: | 84,6 kW (115 pk) bij 10.000 tpm |
Max. koppel: | 85 Nm (8,9 kg-m) bij 8.500 tpm |
Smeersysteem: | Wet sump |
Brandstofsysteem: | Brandstofinspuiting met YCC-T |
Type koppeling: | Nat, meervoudige platen |
Transmissie: | 6 versnellingen |
Ontstekingssysteem: | TCI |
Startsysteem: | Elektrisch |
Transmissie: | 6 versnellingen |
Eindoverbrenging: | Ketting |
Chassis | |
Type chassis: | Aluminium CF gegoten frame, diamantvormig |
Wielophanging, vóór: | Upside-down voorvork, Ø 41mm, veervoorspanning en uitgaande demping verstelbaar |
Veerweg, vóór: | 137 mm |
Balhoofdhoek: | 25º |
Naloop: | 103 mm |
Wielophanging, achter: | Monocross, horizontaal geplaatste schokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping verstelbaar |
Veerweg, achter: | 130 mm |
Remsysteem, vóór: | Hydraulisch bediend remsysteem, twee Ø 298mm-remschijven, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen |
Remsysteem, achter: | Hydraulisch bediend remsysteem, enkele Ø 245mm-remschijf |
Bandenmaat, vóór: | 120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless) |
Bandenmaat, achter: | 180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless) |
Afmetingen | |
Lengte | 2.075 mm |
Breedte: | 815 mm |
Hoogte: | 1.135 mm |
Zithoogte: | 815 mm |
Wielbasis: | 1.440 mm |
Grondspeling: | 135 mm |
Rijklaargewicht | 191 kg (inclusief ABS remsysteem) |
Inhoud brandstoftank: | 14 liter |
Motorolie hoeveelheid: | 3,4 liter |