Yamaha MT-03: Klein is fijn
Het lijkt een herhaling van zetten, maar geen onlogische. Meerdere merken volgen dezelfde strategie en bieden een motor die zowel met als zonder kuip door het leven kan, daarmee verschillende doelgroepen aansprekend. Precies dit is het verhaal van de MT-03, die een grote overeenkomst kent met de R3. Maar vanzelfsprekend heeft de motor wel een heel eigen gezicht en kan daarmee aansluiten bij de MT familie. Het design van de onderdelen, de detalis, maar ook de algemene aanblik maken m dan toch wel een "echte" MT. het motortje is met zàn 42 pk (tenminste, dat heeft de R3) vanzelfsprekend volledig klaar voor de A2 rijbewijshouders en biedt daarmee een zeer toegankelijk platform. Dat gaat nog door in de handling en het vermogen, maar ook in de zithouding, breedte en gewicht.
Toch is het niet aan alle kanten een Budgetfiets. zoals te zien is aan de details en de R1-stijl swingarm. Ook de knoppen en display zijn toegespitst op gebruiksgemak en informatievoorziening. Het frame is smal en eenvoudig gehouden om de rijder zoveel mogelijk ruimte en bewegingsvrijheid te geven, het stuur juist relatief breed voor veel rijders input. Gaan we uit van de R3 die 169 kiloo weegt, kan de MT daar zomaar nog onder duiken, wat een prima waarde is. Voor wat ons gevoel betreft en onze eigen ervaring met andere motoren rond deze cilinderinhoud kan het niet anders dan heel dikke pret worden.