Yamaha lanceert SR400 35th Anniversary in Japan
Het verhaal van de SR serie dateert uit 1978, toen door Yamaha de SR500 als straatgerichte variant op de XT500 op de markt werd gezet. De ééncilinder moest het opboksen tegen de sterkere meercilinder concurrentie, maar Yamaha dacht met de ééncilinder in te kunnen spelen op de nostalgie uit de tijd dat 500cc ééncilinders erg populair waren.
In Japan was vooral de SR400 - de korteslag versie van de SR500 erg populair, vanwege het Japanse 400cc motorrijbewijs. De SR modellen werden gaandeweg wereldwijd uit het gamma gehaald, maar in Japan bleef Yamaha de SR400 trouw. In 2008 viel het doek voor de SR400, omdat hij niet meer aan de milieu eisen voldeed, maar Yamaha verving de carburateurs voor een modern injectiesysteem om de motor in 2010 weer te herintroduceren.
Ondanks de toepassing van benzine injectie is de 173 kilo zware (drooggewicht) SR400 een simpele -en inmiddels erg nostalgische- motorfiets gebleven. De 399cc motor, die nog steeds van een kickstarter is voorzien, heeft een opgegeven vermogen van 30 pk bij 7.500 toeren en een koppel van 31 Nm bij 6.250 toeren per minuut. Het dubbel wiegframe, de eenvoudige telescoop voorvork en stereo achtervering, de enkele schijf voor en trommelrem achter hebben de tand des tijds doorstaan.
Het Anniversary model onderscheidt zich ten opzichte van de standaard versie door de groen metallic kleurstelling met witte stryping op de tank, de goudkleurige Yamaha logo's en het two-tone bruine zadel. Op de zijkappen en in de analoge klokken is verder de subtiele verwijzing 'since 1978' aangebracht. Tussen 14 februari en 31 augustus zullen er door Yamaha 1.000 worden geproduceerd, uitsluitend voor de Japanse markt.
Haast het meest opmerkelijke aan de 35th Anniversary SR400 is z'n Japanse prijs, voor dit gelimiteerde model moet in Japan 510.000 Yen (€ 4.335) worden betaald, terwijl het standaard model een prijskaartje van 550.000 Yen (€ 4.675) heeft. Dikke kans dat de motor in Japan snel uitverkocht zal zijn.