Yamaha lanceert 2013 FJR1300 op Intermot
De verschillen ten opzichte van z'n voorganger zitten echter vooral in detail. Zo lijkt de fiets in eerste oogopslag nog steeds hetzelfde design te hebben, maar blijkt de stroomlijn wel degelijk te zijn aangepast en heeft de fiets een groter, elektronisch verstelbaar
windscherm gekregen. Ook is bij de FJR1300 nu LED verlichting toegepast, bij het stadslicht en de knipperlichten.
Motorisch is de fiets nu voorzien van ride-by-wire gasklepbediening en is voor het eerst naast traction control ook cruise control toegepast. Bovendien is te kiezen uit twee verschillende motor-mappings, waarbij in de T(our) modus het vermogen een stuk vriendelijker wordt vrijgegeven dan in de S(port) modus. Omdat het motormanagement een stuk is verbeterd kon het aantal katalysatoren van 4 naar 2 worden teruggebracht, waardoor het gehele uitlaatsysteem een stuk compacter is geworden. De semi-automatisch geschakelde AS versie heeft een STOP Mode gekregen, waarbij de motor bij een stop automatisch naar de eerste versnelling wordt teruggeschakeld.
Voor wat het rijwielgedeelte betreft heeft Yamaha vooral de vering bij de 2013 versie aangepast. De standaard fiets heeft daarbij een compleet nieuw binnenwerk gekregen, bij de AS versie heeft Yamaha nu voor het eerst een upside-down voorvork toegepast. Belangrijker is echter de elektronisch instelbare vering, die Yamaha enkel de AS versie heeft voorbehouden. Net als bij BMW's ESA systeem is ook bij Yamaha te kiezen uit één of twee personen, met of zonder bagage en 'soft', 'standaard' en 'hard', wat het totaal in variaties op 12 brengt.
Wanneer de 2013 FJR1300 beschikbaar komt en hoeveel hij moet gaan kosten is nog niet bekend.