Yamaha kondigt Tricity 155 aan
Hoewel we tijdens de test twee jaar geleden tijdens de ochtendspits nog moeiteloos met het verkeer op de A12 mee konden komen is de maximum snelheid van Yamaha’s Tricity met 115 km/u natuurlijk niet echt florisant, maar dat wist men bij Yamaha natuurlijk ook. De Tricity was dan ook veel meer bedoeld voor gebruik in en rond de stad, en niet om dagelijks mee over de snelweg naar je werk te forensen.
Voor die doelgroep heeft Yamaha nu de Tricity 155 uitgebracht. Hoewel het verschil van ‘slechts’ 30,2cc niet indrukwekkend lijkt, is het 155 blok volgens Yamaha compleet anders. Zo heeft de 155 vier kleppen per cilinder, die door middel van een nieuw Variabel klepsysteem worden aangedreven.
Yamaha claimt een topvermogen van 14,9 pk bij 8.000 toeren en een koppel van 14,4 Nm bij 6.000 toeren per minuut, wat bijna 40$ meer is dan de Tricity. Volgens Yamaha is het blok niet alleen starker, maar moet het ook nog eens zuiniger zijn.
Rijwieltechnisch is de Tricity 155 grotendeels identiek aan de Tricity (125), enkel het achterwiel is met 13” iets groter, waardoor er een sportievere en bredere 130/70 achterband kon worden gemonteerd. Daarnaast is de benzinetank vergroot naar nu 7,2 liter en heeft de Tricity 155 ook meer opbergruimte onder het zadel. De Tricity 155 heeft verder standaard een 12V aansluiting en een handrem, die van de T-Max is overgenomen.
De 2016 Tricity 155 zal al deze zomer leverbaar zijn in de kleuren Cyber Blue, Oxford Grey en Milky White. Prijzen zijn nog niet bekend.