Yamaha kondigt SCR950 aan
Basis van de XV950
Het is heel makkelijk om te stellen dat Yamaha nog geen Scrambler had en graag meerijdt op de Scramblertrein en misschien is dat ook zo, wie weet. Maar wat wel duidelijk is: Yamaha heeft met de SCR950 een nieuwe eh… Scrambler neergezet die precies in het Sport Heritage programma past.
Dat was ingezet met de Bolt, XV en XJR, doorgezet met de XSR en nu afgemaakt met de nieuwe SCR950. Gebaseerd op hetzelfde blok als de XV950 is de strijd al half gewonnen, maar daar hield het nogal heel erg niet op. Wat we zien is een motor die best wel erg klopt en moeiteloos naast de machines van andere merken kan staan. Het is dus geen XV met een andere uitlaat en een paar noppenbanden, hier is wel iets meer werk in gaan zitten.
Het blok levert 79,5 Nm… wat dus al aangeeft waar het om gaat, want vermogen wordt niet genoemd. Dit koppel komt er al uit bij 3000 toeren, superlaag als je het ons vraagt. Het voorwiel is 19 inch, achter hebben we een 17 inch aluminium velg, zoals het hoort. Een set grofgenopte Bridgestones maken het verhaal wel erg af, maar we zijn er nog niet.
Het stuur wijkt zichtbaar af van de cruiser. Om af te stappen van de donorfiets heeft de SCR nu 41mm vorkpoten met 125 mm veerweg, aan de achterzijde zien we een set stereoveren met 110mm veerweg. De remschijven zijn 298mm diameter, het tellertje vinden we wel terug op enkele andere machines uit de Sport Heritage serie, wat eigenlijk helemaal geen probleem is.
Alles bij elkaar valt het op dat Yamaha met ogenschijnlijk weinig moeite de XV heeft weten om te toveren tot iets wat we allemaal wel een echte Scrambler vinden. En het houdt nog niet op, want in ware ‘Faster Sons’ stijl is de motor ook nog volop te customizen met allerhande accessoires en slimmigheden. De SCR950 moet in februari in de showroom staan, wat betekent dat we voor die tijd precies weten wat er allemaal bij komt.