Yamaha 2017 YZF-R6: da bomba
Waar Honda afgelopen zomer al bekend maakte de stekker uit de CBR600RR te gaan trekken is Yamaha regelrecht tegen de verkooplogica ingegaan en heeft de YZF-R6 voor modeljaar 2017 compleet vernieuwd. De verkoopcijfers in Europa mogen nog maar een schijntje zijn van wat het tien jaar geleden was (in totaal heeft Yamaha 160.000 R6’en geproduceerd), op raceniveau was de R6 nog steeds ongekend populair.
Het verschil tussen de oude en de nieuwe R6 is volgens Yamaha als het verschil tussen de oude en 2015 YZF-R1. De motor heeft in grote lijnen dezelfde vormgeving gekregen als de 2015 YZF-R1, maar dan anders in detail om het verschil toch goed te kunnen zien. De forse luchtinlaat en kleine LED koplampen zijn heel herkenbaar, het fraai gevormde smalle LED dagrijlicht is daarentegen nieuw. Ook de achterkant heeft qua design veel overeenkomsten met de YZF-F1.
Was de 2006 YZF-R6 een van de eerste motoren - in ieder geval de eerste 600 Supersport - die van ride-by-wire gasklepbediening was voorzien, door Yamaha YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) gedoopt, met de 2017 uitvoering heeft Yamaha opnieuw een primeur. Het is namelijk de allereerste 600cc Supersport met instelbare tractie controle. Het TCS systeem kent 7 standen (6 + uit) en kan eenvoudig met een schakelaar op het stuur worden bediend. Bovendien heeft de R6 een quickshifter.
Wat rijwielgedeelte betreft heeft de 2017 R6 dezelfde 43mm KYB upside down voorvork als de R1, maar dan aangepast op de specificaties van de 600. Ook de voorremmen zijn volgens Yamaha R1 spec en zijn nu uiteraard van ABS voorzien. Technische specificaties heeft Yamaha nog niet vrijgegeven, dus naar het rijklaargewicht en het vermogen is het voorlopig nog even gissen.
De 2017 YZF-R6 wordt leverbaar in de kleuren Race Blu en Tech Black, beschikbaarheid vanaf april volgend jaar. Hoeveel de motor moet gaan kosten is nog niet bekend.