Yamaha 2016 WR450F: terecht verkeerd
De grootste vernieuwing van de WR450F zit ‘m in de cilinderkop, die in navolging van de YZ-F modellen en de eerder gelanceerde WR250F is omgedraaid, waardoor de luchtinlaat aan de voorzijde en de uitlaat aan de achterzijde is geplaatst. Volgens Yamaha heeft dit als grote voordeel dat de lineaire vermogensopbouw hierdoor is versterkt. Daarnaast heeft de compacte bouw van het motorblok, de onder het zadel gepositioneerde tank en de uitlaatpijp bijgedragen aan het centraliseren van het gewicht.
Naast de ‘terecht verkeerde’ cilinderkop configuratie is ook de benzine-injectie opnieuw geprogrammeerd en is de gasklep met 2 mm vergroot naar nu 44 mm. Om het hoofd thermisch koel te houden is de radiateur vernieuwd, terwijl een nieuw decompressiesysteem de koude start door middel van de nieuw ontworpen startmotor moet hebben verbeterd.
Naast het motorblok is ook het rijwielgedeelte van de WR450F grondig aangepast, en ook hier vinden we DNA van de YZ450F crosser terug. Het lichtgewicht aluminium wiegframe is overgenomen van de crosser, maar wel aangepast op de specificaties van een enduro machine. Zo zijn de bovenste en voorste motorsteunen uit 6 mm plaatstaal vervaardigd, 2 mm minder dan de YZ450F crosser, om de rijder meer feedback met het terrein te kunnen geven.
Voor wat de vering betreft is de WR450F voorzien van dezelfde KYB Air-Oil voorvork als de YZ450F, een trend die de afgelopen jaren in de offroad scene een behoorlijke vlucht aan het nemen is. Omdat lucht en olie zich in afzonderlijke kamers bevinden wordt cavitatie in de vork voorkomen, wat stabielere dempingsprestaties en voorspelbare rijeigenschappen moet opleveren. Voor toepassing in de WR450F heeft Yamaha de karakteristiek van de Air-Oil front en monoshock achter aangepast.
De in Racing Bleu leverbare 2016 WR450F is leverbaar vanaf half december 2015. De adviesverkoopprijs zal in een later stadium bekend worden gemaakt.