Victory Octane: Amerikaanse Musclebike
Muscle Cruisers, tot de Suzuki Intruder M1800R was niemand echt op het idee gekomen om een hoogvermogende cruiser op de markt te zetten, en lange tijd bleef het daar ook bij. Tot Ducati met de Diavel kwam, hoewel bij hoog en laag werd ontkend dat de Diavel als cruiser moest worden gezien. Om dit jaar alsnog een XDiavel te lanceren, de eerste Cruiser uit huize Ducati, die zich in San Diego tot een Cruiser met Anabolen ontpopte. Met een topvermogen van 156 pk en een ongekend breed uitgesmeerd koppel lach je bij elk stoplicht iedereen uit.
Ook Victory claimt nu die markt te hebben betreden met de nieuwe Victory Octane, een cruiser die wordt aangedreven door dezelfde 1.179 cc 60° V-Twin als de Project 156 racer waarmee het afgelopen jaar werd deelgenomen aan de prestigieuze Pikes Peak Hillclimb. Volgens Victory is dit het sterkste Victory blok ooit, maar 103 pk topvermogen bij 8.000 toeren en 99 Nm koppel bij 6.000 toeren staan in schril contrast met de 156 pk/129 Nm XDiavel.
De Octane maakt wel duidelijk hoe moederbedrijf Polaris Victory aan het herpositioneren is. Waar met Indian duidelijk als tegenhanger van Harley-Davidson moet worden gezien, wordt Victory in een meer sportieve cruiserhoek geduwd, wat door deelname aan Pikes Peak, Isle of Man TT Zero en de NHRA Pro Stock moet worden onderstreept.
Naast een volgens Victory dus krachtige Muscle V-Twin moet ook het rijwielgedeelte van de Octane voor cruiserbegrippen sportief zijn, zo wordt door de Amerikanen een hellingshoek van 32° geclaimd. Ook dit is beduidend minder dan de 40° van de XDiavel, maar voor een cruiser is het helemaal niet slecht. Qua geometrie is de Octane met een wielbasis van 1.578 mm, een balhoofdhoek van 29° en een naloop van 130 mm zelfs een tikkie sportiever dan de XDiavel en ook is de fiets met 243 kilo rijklaar iets lichter.
De Victory Octane wordt leverbaar vanaf € 14.999, de eerste 100 kopers krijgen bovendien een speciaal carterdeksel met Project 156 logo.