Victory Gunner: uit de kluiten gewassen Bobber
Vergeef ons als de benaming Bobber in je ogen kant noch wal raakt, maar het is de benaming die Victory zelf aan de Gunner heeft gegeven, in lijn met de hedendaagse trend van ‘Choppers zonder lange benen’: motoren in de geest van de jaren ’40 en ’50 van de vorige eeuw, toen eenvoud de mode was.
Nu is de benaming Bobber eigenlijk gereserveerd voor motoren die licht, klein en wendbaar zijn - denk daarbij aan de Harley-Davidson Sportster of de Yamaha Bolt… excuus, XV950, maar met een cilinderinhoud van 106 ci (1.737 cc) en een drooggewicht van 300 kilo is de Gunner alles behalve licht en klein te noemen.
De luchtgekoelde 50° V-Twin haalt z'n cilinderinhoud uit twee 101 mm grote potten die 108 mm op en neer kunnen bewegen. De vierkleps cilinderkop wordt door middel van een enkele bovenliggende nokkenas bediend, via dubbele 45 mm inlaatkelken wordt de verse lucht aangevoerd. De 1.737 cc Twin is volgens Victory goed voor een heftig koppel van 149 Nm.
Ondanks z’n hoge gewicht, z’n wielbasis van 1.645 mm en onderuit gehangen voorvork met een balhoofdhoek van 32° moet de Gunner volgens de Amerikanen echter alles behalve log en lomp te sturen zijn. Met een lage zithoogte van 635 mm krijg je in ieder geval probleemloos de voeten aan de grond.
Prijs en levertijd is nog niet bekend.