Viba Lara 800 Furygan: uniek Frans project
Verfijnd leder met elegante kleuren en een uitdagende motorfiets, De Fransen bij Viba en Furygan weten wel hoe een uniek model moet worden gebouwd. De Lara 800 Furygan is volgens de Fransen een eerbetoon a
an alle vrouwen wereldwijd die vrijelijk van hun passie voor motoren en motorrijden kunnen genieten.
Nu zal Furygan bij de meeste motorrijders bekend in de oren klinken, maar van Viba hadden ook wij op de redactie nog niet eerder gehoord. En dat is niet vreemd, het bedrijf is pas recentelijk gestart en heeft zich toegelegd op het bouwen van exclusieve specials op basis van een MV Agusta Brutale 800.
Nu voorspelt een Franse slag normaal gesproken weinig goeds, maar de Viba Lara 800 is daar de spreekwoordelijke uitzondering op. Ontdaan van alle opsmuk is de Lara 800 een pure Scrambler, die geheel naar wensen van de klant wordt afgebouwd. Meest in het oog springend is het korte Scrambler zadel en het hoge enkelzijdige uitlaatsysteem, evenals de aluminium tank, de spaakwielen en de bijzondere koplamp.
Dat geldt voor de standaard versie en al helemaal voor deze in samenspraak met Furygan ontwikkelde Lara 800 Furygan Limited Edition 01/01, zoals de fiets voluit is gedoopt. Naast dat de motor een stoerdere, maar ook meer vrouwelijke uitstraling heeft gekregen - niet in de laatste plaats door het handtasje dat over de tankdop kan worden geschoven. Het bijzonder fraaie Retrojack is door Furygan speciaal ontworpen voor de Lara 800, het bijbehorende handtasje is door Viba ontworpen en door Furygan geproduceerd.
De Furygan - Viba samenwerking - in cijfers
- 50 uur werk is in het zadel en de covers van de radiator gaan zitten. De covers waren voor de lederspecialist een grote uitdaging, om nieuwe technieken te ontwikkelen die moesten voorkomen dat het leder in de hoeken zou vervormen.
- 1 maand voor het ontwerp van de verschillende elementen.
- 273 liter koffie.
- 7 medewerkers bij Furygan waren betrokken bij het project (patroon ontwerp, snijden, naaien) .
- 8 m2 leder is gebruikt voor het zadel, de jas, de handtas en de motor.
- 250 meter draad.
- 16 uur ontwikkeling (van de eerste schetsen naar het 3D ontwerp) en een 3D impressie naar prototype van de aluminium steun voor het handtasje.
- 14 uur machinale bewerking: twee voor de bronzen mal die is gebruikt om de naam van de motor in de jas te branden, twee voor de koplamp cover en tien voor de handtas-steun.