Zoeken

Vespa Sprint: sportieve variant van Primavera

28 maart 2014
In navolging van de eind vorig jaar geïntroduceerde Primavera heeft Vespa een tweede retro-klassieke scooter op de markt gezet: de Vespa Sprint. De Sprint, wiens naam herinneringen moet oproepen aan de sportieve Vespini uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw, is een sportieve variant van de Primavera.

Vespa Sprint 125 2014

Connaisseurs kennen ze nog wel, de dynamische wespen van een aantal decennia geleden: de sportieve Vespa's van weleer met de legendarische SuperSprint 90 uit 1966 als boegbeeld, tien jaar later gevolgd door de Primavera ET3, maar ook de PK 125 uit 1983. Wat deze sportieve Vespini met elkaar gemeen hadden? Ze waren allen opgebouwd rond een lichtgewicht, compact frame, waardoor ze -zeker voor die tijd- snel, wendbaar en modern waren en naadloos aansloten op het karakter van de jeugdige bezitters.

Vespa Sprint
Als opvolger van de Vespa S en gebaseerd op de compleet nieuwe Primavera moet de Vespa Sprint nu een nieuwe invulling aan die rijke historie van sportieve Vespa’s geven. Onderscheidende elementen van de Sprint zijn bijvoorbeeld het exclusieve ontwerp van het zadel, zwart van kleur maar afgewerkt met een witte bies, een duidelijke verwijzingen naar de bekende sportzadels van Vespa. Onder dat zadel gaat een compartiment van 16,6 liter schuil die ruimte biedt voor een jet helm . Die opbergruimte is nu nog efficiënter qua ontwerp omdat de accu van de Sprint een plekje heeft gekregen in de centrale tunnel van de floorboard.

Een ander detail dat bij de eerste oogopslag direct opvalt, zijn de prachtige 12 inch aluminium velgen, die compleet nieuw zijn ontworpen. Het is voor het eerst dat Vespa dermate grote wielen en banden, vergelijkbaar met die van de GTS-serie, onder een ‘small body’ model monteert. Mede daardoor positioneert Vespa de Sprint ook tussen de Primavera en GTS-serie. De rechthoekige handgrepen voor de duopassagier zijn eveneens nieuw. Daarnaast vertrouwt de Sprint over tal van exclusieve stijlfeatures.

Het instrumentarium, dat wordt beschermd door een kleine spoiler, heeft nu een zwarte achtergrond voor de snelheidsmeter, terwijl het multifunctionele digitale display van de Sprint agressief rood verlicht is. Dezelfde kleurstelling komt ook in details op het voorscherm terug. De vorm van de nieuwe achteruitkijkspiegels is afgeleid van die op de Vespa 946. De koplamp heeft de typerende rechthoekige vorm gekregen die de sportieve Vespa’s uit de jaren ’60 en ‘70 kenmerkt. Zowel de dagrijverlichting aan de voorzijde als het remlicht aan de achterkant vertrouwt op LED-technologie.

De Vespa Sprint wordt in ons land leverbaar in twee uitvoeringen, als 50cc 4-takt met keuze uit 25 en 45 km/u uitvoering en als 125cc. Als eerste zal de Sprint in 25 km/u uitvoering begin april op de markt worden gezet, de 125cc versie zal niet veel later volgen met een prijskaartje van € 4.319 (€ 4.199 België).