Zoeken

Vernieuwde Honda CBR650F voor 2017

7 november 2016
Naast de vernieuwde CB650F heeft Honda ook het Supersport broertje, de CBR650F, voor 2017 vernieuwd. De CBR650F is dezelfde aanpassingen als de CB650F ondergaan, ofwel een nieuwe frisse styling, een Showa Dual Bending Valve voorvork, betere remmen en 4 pk erbij.

 

Mr Sadataka Okabe Large Project Leader (LPL) 17YM CBR650F:
“De CBR650F heeft zijn plek gevonden bij een publiek dat sportiviteit en prestaties wil zonder in extremen te vervallen of hoge budgetten te spenderen. Ons doel met de nieuwe motor was om meer plezier en opwinding toe te voegen, zonder aan de gebruiksvriendelijkheid in te boeten. Het blok produceert nog steeds veel koppel aan lage omwentelingssnelheden, maar het bijt harder met een hoger topvermogen. De nieuwste SDBV vork verbetert het rijwielgedeelte en de styling is agressiever – meer als een echte CBR en tegelijkertijd ook uniek met dat goed zichtbare blok.”


De CBR650F heeft er 3 kW (4,1 pk) bijgekregen dankzij herziene inlaatkanalen en een vrijer ademende uitlaat, waardoor hij vanaf 5.000 toeren tot het rode gebied van 11.000 toeren meer pit moet hebben gekregen. Aan het hogere vermogen is volgens Honda ook een ander uitlaatgeluid verbonden, met een diepe grom bij lage omwentelingssnelheden, evoluerend tot een wervelend gehuil naarmate het blok verder in de toeren klimt. 

Met kortere verhoudingen tussen de tweede en vijfde versnelling accelereert de CB650F beter dan het vorige model en bij acceleratie in tweede versnelling vanaf 60 km/u moet het nieuwe model op 400 meter ruim 3 motorlengtes ten opzichte van zijn voorganger hebben gewonnen. 

Het stuurgedrag moet verder verbeterd zijn door het gebruik van de Showa Dual Bending Valve vork en de verbeterde Nissin remklauwen vooraan. Met zijn scherpe lijnen accentueert de nieuwe kuip volgens Honda het blok moet het de CBR650F een agressievere uitstraling geven. De stijl verwijst volgens Honda ondubbelzinnig naar die van de CBR1000RR Fireblade. De koplamp en het achterlicht zijn nu LED.  

De nieuwe kuip biedt volgens Honda niet alleen meer supersport-stijl, maar leidt ook de rijwind van de hogedruk zone vooraan naar de inlaat van de airbox. De nieuwe kuip accentueert ook de lijnen van het blok – het was tenslotte ontworpen om gezien te worden – en benadrukt de voorwaarts gerichte styling van de motor. 

Het heldere achterlicht en de koplamp zijn LED exemplaren en de voorkuip werd smaller, met scherpere hoeken en strakkere lijnen. Het slanke middenprofiel van het zadel zorgt ervoor dat de rijder gemakkelijker met beide voeten aan de grond kan en is speciaal ontworpen om een absoluut minimum aan vibraties door te geven. De zadelhoogte bedraagt 810 mm. 



De 2017 CB650F is leverbaar in vijf verschillende kleuren (Millennium Red, Sword Silver Metallic, Pearl Metalloid White, Matt Gunpowder Black Metallic, Pearl Spencer Blue), prijs en levertijd is nog niet bekend.