Unieke Ferrari 900 DOHC eindelijk verkocht
Voor diegenen die het alweer is ontgaan, deze Ferrari 900 werd halverwege de jaren '90 van de vorige eeuw gebouwd door MV Agusta goeroe David Kay, die daarvoor toestemming vroeg aan de Ferrari familie. De compleet handgemaakte machine, waar meer dan 3.000 manuren in zijn gaan zitten, wordt aangedreven door een luchtgekoelde vier-in-lijn met een vermogen van 105 pk en heeft een drooggewicht van 172 kilo.
Kay liet zich voor het project inspireren door zowel in de toekomst als naar het verleden te kijken, met als doel een unieke motorfiets te ontwikkelen zoals Enzo 't zelf zou hebben gewild. Meer dan 3000 manuren gingen in het project zitten, waarbij alles vanaf scratch werd ontwikkeld. De luchtgekoelde viercilinder lijnmotor kreeg een cilinderinhoud van 900cc met dubbele bovenliggende nokkenassen, 2 kleppen per cilinder, magnesium en aluminium carterdelen en een vijfversnellingsbak.
Het stalen wiegframe werd gemaakt van Reynolds 531 buizen, terwijl het complete plaatwerk door Terry Hall uit aluminium werd vervaardigd. Hall was eveneens verantwoordelijk voor de vier megafoon uitlaten, die volgens Kay klonken als een Messerschmitt die een Spitfire achtervolgt. Aan de voorkant werd een Forcelle italia upside down voorvork toegepast, terwijl de achterkant met dubbele WPS schokbrekers werd afgeveerd. Remmen zijn -uiteraard- uit huize Brembo (zeszuiger voor, vierzuiger achter), de 17"wielen werden door Astralite handvervaardigd.
De motor werd sinds 2008 op diverse veilingen te koop aangeboden, maar de vraagprijs van £250.000 was zelfs de grootste liefhebber blijkbaar een beetje te veel van het goede. Nada de motor ook begin 2011 niet op een Britse veiling werd verkocht werd de motor een tijd lang op eBay te koop gezet, maar ook dat leverde geen koper op.
Op een Britse veiling is de motor recentelijk voor het luttele bedrag van £85.000 geveild. Nog steeds een waanzinnig fors bedrag, maar gezien het feit dat er maar een is op deze aardkloot misschien geeneens een slechte investering.