Zoeken

Unieke Ferrari 900 DOHC binnenkort geveild

14 december 2010

Mocht je toevallig net een erfenis van je rijke suikeroom hebben ontvangen en nog niet weten wat met het geld te doen, tijdens het komende Race Retro event in het Britse Coventry zal 's werelds enige officiële Ferrari 900 motorfiets worden geveild. Verwachte opbrengst: £250.000.

Ferrari_900_Motorcycle_1.jpg

Mocht je ervan overtuigd zijn dat men bij Ferrari nooit motorfietsen heeft gebouwd, dat klopt. Deze Ferrari 900 DOHC werd halverwege de jaren '90 van de vorige eeuw gebouwd door niemand minder dan MV Agusta goeroe David Kay, die een unieke motorfiets wilde gaan bouwen en daarvoor de familie Ferrari toestemming vroeg voor het gebruik van het Ferrari logo. In een uit 23 mei 1990 gedateerde brief, ondertekend door Piero Ferrari (zoon van de wijlen Enzo Ferrari), kreeg Kay toestemming voor het gebruik van het logo en kon het project van start gaan.

Kay liet zich voor het project inspireren door zowel in de toekomst als naar het verleden te kijken, met als doel een unieke motorfiets te ontwikkelen zoals Enzo 't zelf zou hebben gewild. Meer dan 3000 manuren gingen in het project zitten, waarbij alles vanaf scratch werd ontwikkeld. De luchtgekoelde viercilinder lijnmotor kreeg een cilinderinhoud van 900cc met dubbele bovenliggende nokkenassen, 2 kleppen per cilinder, magnesium en aluminium carterdelen en een vijfversnellingsbak.

Het stalen wiegframe werd gemaakt van Reynolds 531 buizen, terwijl het complete plaatwerk door Terry Hall uit aluminium werd vervaardigd. Hall was eveneens verantwoordelijk voor de vier megafoon uitlaten, die volgens Kay klonken als een Messerschmitt die een Spitfire achtervolgt. Aan de voorkant werd een Forcelle italia upside down voorvork toegepast, terwijl de achterkant met dubbele WPS schokbrekers werd afgeveerd. Remmen zijn -uiteraard- uit huize Brembo (zeszuiger voor, vierzuiger achter), de 17"wielen werden door Astralite handvervaardigd.

Vier jaar lang werd gewerkt aan het project, dat in 1995 officieel het levenslicht zag. Hoewel de motor nooit tot op de limiet werd uitgetest had de fiets een geschatte topsnelheid van 265 km/u. De Ferrari 900 DOHC, die het unieke frame- en motornummer SF-01M had gekregen, was goed voor een vermogen van 105 pk bij 8.000 toeren en had een drooggewicht van 172 kilo.

Tijdens het komende Race Retro evenement, dat van 25 tot 27 februari 2011 zal plaatsvinden in Stoneleigh Park, Coventry (UK), zal deze unieke motor worden geveild. Naar verwachting zal de motor daar rond de £250.000 moeten opbrengen. Da's € 300.000 volgens de huidige koers van de Britse Pond.