Twee recalls voor Yamaha YZF-R3
Yamaha laat de laatste tijd best wel wat serieuze steekjes vallen. Moest de totaal vernieuwde YZF-R1 het afgelopen jaar twee keer worden teruggeroepen voor problemen met de versnellingsbak, die compleet moest worden vervangen, en een oliekering die mogelijk kon gaan lekken, waardoor er olie op de achterband kon komen, nu zijn bij het kleintje supersport twee mankementen geconstateerd.
Volgens Yamaha kan het druklager in de koppeling mogelijk stuk gaan, waardoor er niet meer kan worden ontkoppeld. Alsof dat niet erg genoeg is blijkt ook de oliepomp mogelijk niet goed te kunnen werken, waardoor de oliedruk weg kan vallen. In de Verenigde Staten alleen al moeten er 11.280 modellen terug naar de dealer.
Volgens documenten die door de National Highway Safety Administration, het orgaan waar in de Verenigde Staten alle recalls moeten worden aangemeld, zijn vrijgegeven is het druklager van de koppeling te licht uitgevoerd en kan daardoor bij frequent gebruik van de koppeling stuk gaan. Om dit probleem op te lossen zal bij de dealer de koppeling worden vervangen door een verbeterd exemplaar.
Voor wat betreft de tweede recall zeggen de NHTSA documenten dat als gevolg van een verkeerd ontwerp van het overdrukventiel de oliedruk niet goed wordt gereguleerd. Bij te hoge druk bestaat de kans dat een tandwiel ofwel van de oliepomp ofwel van de aandrijving kapot kan gaan, waardoor de oliedruk wegvalt en het blok kan vastlopen.
Beide problemen vergen ongeveer twee uur tijd in de werkplaats, maar kunnen gelijktijdig worden gedaan. Onduidelijk op dit moment is of de recall alleen de YZF-R3 betreft of ook de MT-03, die door hetzelfde motorblok wordt aangedreven.