Twee recalls voor Yamaha YZF-R1 en YZF-R1M
Begin deze maand kwam vanuit de andere kant van de Atlantische oceaan het bericht dat Yamaha de dit jaar compleet vernieuwde YZF-R1 en R1M terug moest gaan roepen vanwege problemen met de versnellingsbak. Het tandwiel van de tweede versnelling en de zogenaamde pinion tandwielen kunnen als gevolg van extreme spanning en/of verkeerd schakelen kapot gaan.
Het probleem concentreert zich overigens niet alleen rond die tweede versnelling, ook de tandwielen van de derde en vierde versnelling kunnen als gevolg van excessief gebruik kapot gaan of deformeren.
De oorzaak van het probleem is tweeledig. Enerzijds zijn de tandwielen van inferieure kwaliteit - wat op het bordje van de toeleverancier kan worden gelegd, maar in het geval van de tweede versnelling is er sprake van een spanningsconcentratie in het tandwiel zelf, waar mogelijk tijdens het ontwerp geen rekening mee is gehouden.
Yamaha heeft in de recall aangekondigd de versnellingsbak te vervangen door een nieuw ontwerp met tandwielen van een ander design. Voor de reparatie staan bijna 16 uur.
De tweede recall die de YZF-R1 en R1M nu voor z’n kiezen heeft gekregen is een inferieure o-ring in een oliepijp, wat mogelijk tot een lekkage kan leiden. In dat geval kan er olie op de uitlaat terecht komen, waardoor in extreme gevallen de motor zelfs in brand kan vliegen. Deze recall is sneller gefixt, de o-ring is eenvoudig door de dealer te vervangen.